Nya jättegallerian hotar att stämma svenskt punkband

Uppdaterad 2018-12-17 | Publicerad 2015-12-10

Tvingas byta namn på nya singeln

Punkbandet Västerbron tvingas byta namn på sin nya singel "Mall av Skandinavien".

Mall of Scandinavia har nämligen hotat att stämma dem.

– När ett företag har en portfölj på typ 30 miljarder, vad ska vi göra? Vi har knappt råd att spela in liksom, säger sångaren Peter Jonasson.

Den nysläppta singeln "Mall av Skandinavien" byter nu namn till "Vilse i varuhuset".

Västerbron tog beslutet efter ett mejl från ett juridiskt ombud för Mall of Scandinavia.

– De sa mer eller mindre att vi omedelbart skulle ändra, ta bort och sluta använda namnet. Annars skulle de ta till rättsliga åtgärder, säger Peter Jonasson, sångare i bandet.

Han säger att han och de övriga bandmedlemmarna inte håller med om att namnet är varumärkesstöld.

– Namnet är ju på svenska, det betyder något helt annat. Och ordet Scandinavia på engelska kan de ju inte äga?

"De flexar sina muskler"

Mall of Scandinavia påpekade även att omslagsbilden till singeln är för lik deras logotyp.

– Det är ju vänsterpartiets gamla "V" vi har använt. Det är en konstnärlig mash-up. Men vi kan förstå att det är i närheten av deras varumärke, säger Peter Jonasson.

Bandet, som bildades 2013, ska spela in det sista på sitt nya album i helgen. En rättegång har de varken tid eller pengar för.

– Det är skittråkigt. Framför är det tråkigt att det ska få gå till så är. Men vi orkar inte bråka. Vi lägger oss platt och byter namn, säger Peter Jonasson.

– De vet ju att de är en stor person med stora muskler, så nu flexar de sina muskler lite. De förväntar sig att vi ska skita ner oss typ.

Sjunger om konsumtionshets

Låten "Mall av Skandinavien" handlar om konsumtionshets. "Det är lätt att leva livet utan gränser. Det är lätt att handla utan kosekvenser.", sjunger bandet, som har cirka 1500 gillningar på Facebook.

Peter Jonasson är kritisk till Mall of Scandinavias hot om stämning.

– Ett samhälle där man inte konstnärligt får kommentera och protestera mot saker som händer, det är ju inget riktigt samhälle som vi vill leva i. De får ju tåla lite kan jag tycka, säger han.

Mall of Scandinavia står fast vid att det handlar om otillåten användning av deras varumärke.

– Därför har vi bett dem ändra. Man kan gilla eller ogilla Mall of Scandinavia, men man får inte använda vårt varumärke, säger Lars-Åke Tollemark, vd för Unibail-Rodamco Norden, som äger gallerian.

Julrimmar om konsumtionshets

"Mall av Skandinavien" handlar om konsumtionshets.

I samband med singelsläppet skrev Västerbron ett julrim:

Nu är det snart juletid i vår skandinaviska drömnation

med julkryddad konsumtionshets som viktigaste tradition.

"Vaddå massaker? Vi behöver köpa nya saker!"

"Asylrätt? Äh, jag vill ha mera efterrätt."

Försäljningsrekord ska slås och nya shoppingnivåer nås.

Kanske snart dags att börja äta julskinka med bearnaisesås?

Men hur var det nu med hjärterum och stjärterum?

Flyktingar våndas, trängs och dör i Europas väntrum,

medan vi trängs och bölar i kön till nåt nytt jävla köpcentrum.

Följ ämnen i artikeln