Biljettkaos inför AC/DC-konserten

Uppdaterad 2015-07-20 | Publicerad 2015-07-19

Kunder rasar mot Biljett Nu

Biljett Nu är återigen i blåsväder.

Nu rasar kunderna mot biljettkaoset kring AC/DC.

– Det är katastrof, säger Kicki Ahlström.

Just nu pågår AC/DC:s spelning på Friends Arena. Men det är många fans som inte får se spelningen. Nu riktar flera besvikna kunder hård kritik mot andrahandsåterförsäljaren Biljett Nu, som flera gånger tidigare varit i blåsväder.

Kicki Ahlström och hennes man Per köpte sina AC/DC-biljetter via Biljett Nu redan i december men leveransen kom att bli en riktig nagelbitare.

– Vi har haft kontakt med Biljett Nu i flera veckor men fick åka upp till Stockholm utan några biljetter, sen kommer de kvart i fem samma dag. Men jag vet ju inte ens om vi kommer in, dessutom sitter vi inte bredvid varandra. Det är katastrof alltihopa, berättar Kicki Ahlström, som betalt 1100 kronor för biljetter som egentligen kostar 650 kronor.

”Man blir ju ledsen”

Susanne Björck från Stockholm fick aldrig några biljetter från Biljett Nu.

– I januari sa min gubbe att han hade bokat biljetter till AC/DC och då blev jag självklart jätteglad. Vi har ju väntat länge på det här men den senaste tiden började vi bli oroliga över att biljetterna aldrig kom.

Efter ett samtal till Biljett Nu blev Susanne Björks man lovad att biljetterna skulle levereras som utlovat. Då var det mindre än en vecka kvar till spelningen. Men några biljetter kom alltså aldrig.

– Vi ville inte chansa så vi gick in på Ticnet och lyckades hitta nya biljetter. Biljett Nu tycker att vi skulle höra av oss till Allmänna reklamationsnämnden. Man blir ju väldigt ledsen när de inte håller vad de lovar. Det var ju tur för oss att vi fick tag i biljetter till slut, säger hon och tillägger:

– Vi kommer aldrig köpa från dem igen.

Kicki Ahlström och Susanne Björck är inte de enda som känner sig blåsta av Biljett Nu och under dagen har flera upprörda kunder hört av sig till Nöjesbladet.

”Vi är väldigt ledsna”

Enligt Biljett Nu:s vd Hans Haraldsson beror problemen på att bolaget fått sina biljetter väldigt sent. Han uppger att det är ”väldigt få” som inte fått några biljetter.

– Vi fick en sen leverans och det gjorde att det var några som drabbades. Det är vi så klart väldigt ledsna över. Men vi har det i köpvillkoren att man kan få leverans väldigt nära inpå konserten, även om man ofta får biljetterna ganska snabbt.

Hur ska ni göra för att undvika att det här händer igen?

– Det kommer inte att hända igen.

Fast det har hänt ganska många gånger tidigare.

– Vi säljer 35-40 000 biljetter varje år och det är ytterst få som inte fått sina biljetter. Men det är klart, en kund som inte fick sina biljetter är en kund för mycket.

Kan man lita på att man får sina biljetter om man köper via er?

– Vi har funnits i 18 år och det är under en promille som det blir fel, det är klart man kan lita på oss.

Hans Haraldsson uppger att de som inte fått sina biljetter ska få kompensation.

– Men det är klart att det inte går inte att kompensera en missad upplevelse, det går inte att värdera i pengar.

”Köp bara via auktoriserade återförsäljare”

Kristoffer Åkesson är presschef på Live Nation:

– Det här evenemanget har varit slutsålt väldigt länge och då ökar tyvärr risken för att det finns falska och ogiltiga biljetter i omlopp, säger han och fortsätter:

– När det gäller andrahandsmarknaden är vi alltid jättetydliga med att man enbart ska köpa via auktoriserade återförsäljare. Det är det enda sättet vi kan garantera en giltig och korrekt biljett.

Följ ämnen i artikeln