Metallica och Slayer till Stockholm Fields

Publicerad 2013-12-04

Här är Live Nations nya festivalsatsning

Live Nation avtäcker en satsning de jobbat på i tio år:

Endagsfestivalen Stockholm Fields.

Huvudakterna blir Metallica och Slayer.

Nu går Live Nation in och armbågas om hårdrockarnas intresse.

Den 30 maj anordnar de endagsfestivalen Stockholm Fields. Platsen blir Gärdet i Stockholm.

Metallica och Slayer är dragarnamnen för festivalen. Enligt arrangörerna kommer det sammanlagt att bli sju-åtta akter under dagen.

Metallica kommer att göra en ”by request”, vilket innebär att fansen får önska 17 av totalt 18 låtar de kommer att spela. Den artonde låten kommer att vara ny.

– Det faktum att alla våra galna fans kommer välja låtarna vi spelar kommer bli roligt på en ny nivå och gör att ansvaret som vilar på mina axlar lättar lite eftersom jag är killen som oftast sätter ihop spellistan, hälsar Lars Ulrich, trummis i Metallica.

Siktar på 50 000 besökare

Live Nations vd Thomas Johansson säger att de siktar på 50 000 besökare.

– Vi har jobbat på det här i tio år. Det var nu pusselbitarna föll på plats. Hade Metallica sagt nej hade vi väntat. De är ett av världens största band, säger han.

Metallica besökte Sverige senast 2011, då de gjorde en spelning på Ullevi. Thrashmetalbandet Slayer spelade på Gröna Lund så sent som i augusti.

Biljetterna till Stockholm Fields släpps den 10 december klockan 09.00.

Inträdet kommer att vara 950 kronor (plus serviceavgift).

Ingen konkurrens

Stockholm Fields går in och flirtar med samma publik som festivaler som Sweden rock och Getaway Rock.

Martin Forssman, pressansvarig på Sweden rock, är dock inte oroad. Han poängterar att det är stor skillnad på ett endagsevent och en flera dagar lång festival.

– Det har funnits många aktörer de senaste fem-tio åren på festivalmarknaden som helhet och vi ser inget problem med att folk har mycket att välja på. Vårt jobb är att få till ett så bra evenemang så besökarna fortsättningsvis vill komma till oss.

Om inriktningen blir hårdrock även kommande år är oklart.

– Hur det ser ut 2015 återstå att se, säger Kristofer Åkesson, marknads- och pressansvarig på Live Nation.

LÄS MATTIAS KLINGS KRÖNIKA: ”Handsken är kastad – festivalkriget är här”

Följ ämnen i artikeln