Backstreet Boys gör det här bäst

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-06-15

Det kan finnas en framtid även för pojkband som växer upp

Backstreet Boys

Never gone (pop)

”Backstreet’s back” hette det innan de ens försvunnit. Nu när Backstreet Boys verkligen gör comeback hävdar de att de var ”never gone”.

Och möjligen bevisar de att det faktiskt kan finnas en framtid även för pojkband som växer upp.

För utan att var något annat än det är – en hyperkalkylerad mix av väl avvägda delar powerballader, slickad soulpop och tuffsnäll radiorock – visar Backstreet Boys än en gång att det är de och deras låtskrivare som gör det här bäst.

De lyckas även hantera det faktum att både de och deras publik blivit lite äldre. Låtarna, varav fyra av de mest slagkraftiga bär Max Martins signatur, har ett lite mer eftertänksamt temperament, för en publik som ännu är trogen men inte längre hänger upp hela tillvaron på popidoler.

Det är en skiva som ler i samförstånd med sin publik, som säger ”vi hade något tillsammans en gång men nu är ni där och vi här och vi kan fortfarande ha det trevligt ihop”.

Låtar som ”Incomplete”, ”I still...” eller ”Crawling back to you” öppnar en dörr för Backstreet Boys.

Om de vill kan de bli det första av de klassiska pojkbanden som passerar 30-strecket med värdighet.

Håkan Steen

Följ ämnen i artikeln