Svenska låtskrivare får miljontals kronor

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-09-06

Det svenska låtskrivarundret är nu inne på sin tredje generation.

Nöjesbladet har kartlagt Sveriges nu 14 hetaste låtskrivare – personerna bakom världsartister som Britney, Madonna, Il Divo och Céline Dion.

I en artikelserie i två delar kan vi nu berätta om arbetet, den tuffa andrahandsmarknaden för hitlåtar som styrs av agenter och miljonerna som finns i potten för en världshit.

”Efter att förlaget tagit sitt blev det mellan 25 och 30 miljoner totalt till mig”, säger Jörgen Elofsson om Britneys ”Sometimes”.

Sveriges rykte som en av popmusikens supermakter är fortfarande, ett knappt årtionde sedan glansdagarna med Cheiron-studion, vitt omtalad. Samtidigt är det sällsynt att våra största svenska låtskrivarstjärnor som Bloodshy & Avant, Max Martin eller Jörgen Elofsson gör intervjuer.

Nöjesbladet har kartlagt våra största svenska låtskrivare och hur det går till när superstjärnor som Lady GaGa, Pink eller Céline Dion köper låtar av dem. Det handlar om en tuff mellanhandsmarknad med agenter som slåss om att pitcha rätt låtar till stjärnor – och miljoner för den låtskrivare som når fram.

En av Sveriges just nu hetaste namn är Nadir ”RedOne” Khayat, 36, som bland annat följde med Lady GaGa på hennes Sverigebesök i början av augusti, för att skriva till hennes nästa projekt.

– Det kommer att bli en chock. Det tar Gaga till en ny nivå, sa RedOne till Nöjesbladet om arbetet.

De senaste siffrorna från branschen visar att under 2008 spelade svenskskrivna musikverk in över 315 miljoner kronor i STIM-pengar, bara i utlandet. STIM är låtskrivarnas organisation som ser till att rättighetspengar för låtar spelade i radio och andra medier hamnar i upphovsmannens ficka. Då är ersättningen från STIM bara en del av de miljoner som en hitlåt kan inbringa i producentarvode och royalties i form av försäljning.

”Toxic” gav 60 miljoner

Exempelvis berättade duon Bloodshy & Avant (Pontus Winnberg och Christian Karlsson) till sajten E24 år 2007 att de tog 60 000–70 000 dollar, alltså motsvarande cirka 450 000 kronor i arvode för att bara producera en låt. Sen tillkommer då royalties och STIM-ersättning. Då berättade de att Britney Spears ”Toxic”, som duon varit med och skrivit, genererat cirka 60 miljoner kronor. Enbart för Christian Karlsson och två andra låtskrivare.

– Den spelas ju fortfarande och kommer förhoppningsvis att försörja mina barnbarn, säger Christian Karlsson till sajten.

Två andra svenska låtskrivare som gjort stort avtryck de senaste tio åren är Anders Bagge och Jörgen Elofsson. Anders Bagge berättar att det under de senaste åren skett en hel del förändring inte bara i skivförsäljningen, utan även summan en topp-producent kan debitera.

– Bloodshy & Avant kan säkert ha fått de pengarna då, men i dag ser det inte ut så. Bland de du har på din lista (över svenska låtskrivare, se nästa uppslag) kan jag tänka mig att alla får runt 30 000–50 000 dollar för att producera en låt och så även jag, säger Anders Bagge.

Av producentarvodet räknas sen drygt häften bort då royalty av försäljningen börjar komma. Medan hälften av summan är en ren betalning till producenten för att skriva låten.

Skånefödda Elofsson är mest känd som balladkungen som skrivit åt artister som Britney Spears och 17 stycken idol-artister i Sverige och England med sådan framgång att hans låtar funnits med på album och singlar som sammanlagt sålts i över 100 miljoner exemplar världen över.

Men för Jörgen Elofsson är det också annorlunda. Han har främst gjort sig ett namn som låtskrivare, inte producent, och kan oftast inte ta betalt för att skriva en låt. Elofsson får lita på de STIM-pengar och royalties som kommer i efterhand till honom som upphovsman.

– I dag är det producenterna som är de riktiga superstjärnorna och jag har gjort mig ett namn som låtskrivare. Det är skillnad, och branschen är ängslig så jag blir kvar i det facket, säger Elofsson.

Tuff konkurrens

Att skriva låten är dock bara en del. Sen ska den säljas in till personerna runt superstjärnorna, som lyssnar på tiotals demos varje dag. Konkurrensen är tuff och bland agenterna finns det precis som i sportvärlden en hel del fulspel och vassa armbågar.

– Managementdelen kan vara väldigt bilhandlaraktig. Det är en ren