Popduon hyllar mjölkfritt Way Out West – dissar Arla

Publicerad 2015-08-15

Kallar Arlas kampanj ”töntig”

Way Out Wests mjölkstopp har fått Arla att motkampanja. Töntigt, tycker festivalaktuella Say Lou Lou.

– Du behöver inte komma på festivalen om du måste dricka mjölk, säger Miranda Jansson Kilbey.

När Way Out West blev en köttfri festival 2012, kom motstånd bland annat från tidningen GT, som serverade köttbullar precis utanför festivalens entré.

Lagom till att publiken vant sig, tar Göteborgsfestivalen i år ett steg mot veganism.

Ingen komjölk

Ingen komjölk serveras i Slottskogen denna helg, utan i stället jobbar arrangören med Oatlys havremjölk.

Dessutom har festivalen utamanat restauranger i Göteborg att också skippa mjölk under helgen.

– Det är grymt! svarar Elektra och Miranda Jansson Kilbey helt unisont, på frågan om hur de ser på årets mjölkfria Way Out West.

”Svenskar överkonsumerar mjölk”

Tvillingduon som avslutar festivalen på lördagen har vuxit upp som vegetarianer.  Elektra Jansson Kilbey äter kött någon gång ibland, men omfamnar konceptet:

– Svenskar överkonsumerar kött och mjölk. Det är inte bra för miljön eller kroppen. Efter en vecka smakar havre- eller mandelmjölk exakt likadant i kaffet.

”Ingen mänsklig rättighet”

– Jag tror många svenskar ser kött och mjölk som en mänsklig rättighet, men det är det inte. Och en helg klarar man sig utan, säger Miranda Jansson Kilbey.

Arla reagerar på Way Out Wests ”mjölkförbud” med en motreklam, som syns på spårvagnar och digitala skyltar i Göteborg.

”Du behöver inte komma”

”Förbjuden mjölk smakar bäst. Ha så kul på festivalen”, skriver Arla till en bild av en fickplunta med mjölk.

– Gud, vad töntigt! tycker Elektra från Say Lou Lou.

– Jag förstår att det är surt för Arla, men du behöver inte komma på festivalen om du måste dricka mjölk just då, säger Miranda med ett skratt.

Arla nöjda med kampanjen

Sten Schwalbe, ansvarig för Arlas motkampanj, säger att mjölk är en sportdryck med bra näring för festivaltempot.

Han tycker att kampanjen är lyckad:

– En del tycker kampanjen är töntig, många andra gillar den och tycker den är kul och fyndig. En bra kampanj ska få människor att reagera, så vi är nöjda.

Följ ämnen i artikeln