En show i toppklass

Uppdaterad 2011-07-09 | Publicerad 2011-07-08

HYLLAR SVERIGE Vincent Furnier vet att hans sångröst inte är den bästa och koncentrerar sig i stället på att vara underhållare. Och det sparas inte på de visuella upptågen.

GÄVLE. Skräckrockens urfader inleder fyra meter upp i luften och avslutar omgiven av konfetti och serpentiner.

Och bjuder däremellan på en show som tar ordet på största allvar.

Efter en premiärdag då utmanarna har visat upp sig på festivalens större scener blir det en ärrad farbror som skänker äkta stjärnglans åt festivalen.

För när det gäller frontmän är det ingen här denna torsdag som kan hota 63-årige Vincent Furnier. Det är en sanning lika odiskutabel som konstaterandet att det finns många prydnadsgetter

i Gävle centrum. Förvissad om sina medfödda begränsningar som sångare kliver han bort från just den rollen. Och koncentrerar sig i stället på att vara underhållare.

Som sig bör sparas det därför inte på de visuella upptågen. Rekvisitan skulle kunna räcka en hel säsong på Dramaten.

Tappar huvudet

Frontmannen strör sedlar över publiken i ”Billion dollar babies”, leker med en boaorm, hugger ihjäl en råddare utklädd till påflugen paparazzifotograf i ”Wicked young man” och förlorar själv huvudet i ”I love the dead”.

Sådana är påhitten. Och backas i sig upp av en repertoar som vänder ut och in på en skivkarriär som i år kan fira 42 år.

Mest imponerande i denna inramning är hur bra det färskare materialet fungerar tillsammans med det ikoniskt innötta.

Relevans och värdighet

Såväl ”Brutal planet” som helt nya ”I’ll bite your face off” är goda alternativ bredvid exempelvis ”No more Mr Nice Guy” eller en Ryan Roxie-gästad ”School’s out”, vilket med pålitlig exakthet visar att Alice Cooper ännu i dag har den relevans och värdighet som behövs för att agera dragplåster på en festival.

Oavsett om huvudet sitter där det ska eller inte.

Följ ämnen i artikeln