Till Lindemann ger en galet gränslös show – på både gott och ont

Uppdaterad 2024-02-15 | Publicerad 2023-12-06

KONSERT En show där Till Lindemann har gett sig själv fria tyglar är bland det sjukaste du kan uppleva.

Men det är inte därför som Rammstein-sångaren väcker blandade känslor.

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus
Lindemann
Plats: Hovet, Stockholm. Publik: Arenan är fylld till ungefär hälften, så borde röra sig om runt 4 000 personer. Längd: 95 minuter. Bäst: Låtarna från skivan ”F&M” spelar i en helt egen liga. Sämst: ”Golden shower” är inte Lindemanns magnum opus.

På Hovet i Stockholm bevisade Till Lindemann att han är en provokatör av rang. Då Aftonbladets utsända fotograf nekades fototillstånd används en bild från sångarens spelning på Annexet för drygt fyra år sedan.


Till Lindemann är en av vår tids största provokatörer. Både som soloartist och frontman i Rammstein tacklar den 60-årige sångaren ofta ämnen som många låtskrivare inte rör vid ens med tång. Kannibalism, incest, sexuellt våld och fetischer för att ge några exempel.

Lindemanns och Peter Tägtgrens (Hypocrisy, Pain) gemensamma besök på Annexet för snart fyra år sedan var bland det sjukaste jag dittills hade sett på en scen. Radarparet kastade ut mat i publikhavet, och på en enorm storbildskärm projicerades vågade videoklipp som hade kostat skjortan på Onlyfans och Pornhub. Tidningen Louder sammanfattade duons spelning i Moskva under samma turné som ”a pervert’s disco hosted in hell”. En passande beskrivning.

Liknande upplägg dukas fram under Lindemanns pågående soloturné. Uppbackad av fem musiker blandar sångaren material från det fyra veckor gamla soloalbumet ”Zunge” och Tägtgren-samarbetena ”Skills in pills” och ”F&M”. Lindemann sjunger om att han hatar barn (”Ich hasse Kinder”) och älskar aborter (”Praise abort”) och tjocka kroppar (”Fat”). En stinkande fisk landar på raden framför mig under ”Fish on” och fans dränks i tårta till tonerna av glupska ”Allesfresser”.

Till Lindemann.

Några låtar rullar ut från scenkanten som massiva ångvältar och lämnar publiken alldeles mörbultad. Särskilt massiva är ”Blut” och ”Allesfresser”. Lindemanns lika mäktiga som melankoliska baryton, härligt inbäddad i bastung industrimetal, fyller upp hela arenan och tycks få taket att töjas ut.

På scenen går det mesta i rött. Från belysningen och bandets kläder till stativen och sladdarna. Inramningen är oerhört effektfull.

Samtidigt peppras näthinnorna av en rad provokativa videoklipp på storbildsskärmen bakom bandet. Delar av materialet känns igen sedan sist, som blygdläpparna som fladdrar likt Carolas hårsvall och anuset som sväljer piller.

Men denna gång tar Lindemann ut svängarna rejält. Bland annat genom att visa upp den ocensurerade musikvideon till ”Knebel” där han går ner på en kvinna som menstruerar. Samma kvinna ger honom sedan oralsex. Inget, och då menar jag inget, lämnas åt fantasin.

Det ger upphov till blandade reaktioner i publikhavet. En del tittar bort, uppenbart genererade. Andra står som hypnotiserade eller bubblar av skratt. Själv pendlar jag hej vilt mellan alla dessa reaktioner.

För det är med blandade känslor som jag bevittnar sångarens återkomst till strålkastarljuset.

För ett drygt halvår sedan anklagades frontmannen för sexuella övergrepp och grooming av flera kvinnor i både Tyskland och Litauen. Både tyska och litauiska åklagare har lagt ner samtliga utredningar och beslutat att inte väcka åtal, med hänvisning till bristande bevisning. Lindemann är således inte dömd för några brott, varför Aftonbladet har valt att bevaka konserten i kväll.

Samtidigt ekar kvinnornas vittnesmål i mitt huvud när videoklipp visar hur Lindemann drar en ung naken kvinna genom snön och senare tar strypgrepp på en annan. Det känns minst sagt osmakligt när anklagelserna är så pass färska.


Lindemann spelar på Malmö Arena i Malmö i kväll 6 december.


Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram, X och Spotify för full koll på allt inom musik