Zelda-symfonin imponerar stort

Publicerad 2015-03-07

Världspremiären bådar gott för konserten i Globen

I april intar ”Zelda” Globen.

Och konserten The legend of Zelda: Symhony of the goddesses – Master quest gör sig förtjänt av den storslagna inramningen.

Det kan Nöjesbladets Japan-korrespondent konstatera efter världspremiären i Tokyo.

Link

”Tack för att ni kom hit en så kall dag som denna!” kvittrar konferencieren inför ett svarthårigt hav av hostande, snörvlande japaner.

Inte för att någon hade stannat hemma om det så regnat radioaktivt hagel över Tokyo. De 5000 biljetterna till turnépremiären för den senaste ”Zelda”-symfonin kostade 650 kr och uppåt – men gick ändå åt på nolltid. (Vissa av dem såldes sedan vidare för betydligt högre priser på japanska auktionssajter.)

Och trots regelbundna utbrott av hostningar i konserthallen är det svårt att inte njuta av kvällens symfoniska safari genom spelhistorien. Bortsett från 8-bitsspelen och enstaka spinoffs finns det knappt något ”Zelda”-spel som inte representeras på programmet (http://zelda-symphony.com/concert/program).

Störst plats tar inte oväntat ”Ocarina of time” och nyaktuella ”Majora’s mask”, som just släppts i en version till Nintendo 3DS. Men även ”Skyward sword”, ”Twilight princess”, ”Wind waker” och ”A Link to the past” föräras med varsitt fylligt potpurri, utöver spridda publikfavoriter som ”Gerudo valley” och ”Fairy fountain”.

Även om inte alla tolkningar träffar mitt i prick är spännvidden – från flamenco-pop till svulstiga symfonier till ocarina-melodier tolkade av enskilda instrument – imponerande. Det gör det också överflödigt, och orättvist, att arrangörerna till varje pris vill behandla låtarna som klassisk musik – i ordets klassiska bemärkelse –  bara för att de framförs av en orkester. Dessutom betvivlar jag att särskilt många Bach-konserter avbrutits av att någon, i det här fallet Nintendos Eiji Aonuma, ska rusa upp på scenen och göra reklam för en ny produkt.

Visionen bakom konsertens nya arrangemang anges vara ”en komplett symfoni i fyra satser, med en klassisk känsla i åtanke”. Ofta är det dock lätt att missta dessa ”satser” för separata medleyn, eller åtminstone överambitiösa försök att sminka över de enskilda slingornas relativt korta speltider. Men det förtar inte effekten av att höra Tokyo-symfonikerna bokstavligt talat blåsa nytt liv i några av spelmediets mest älskade midi-melodier. Och själva låtarnas pophistoriska urstyrka – för oss i publiken är det ju tidiga Nintendo-teman snarare än A-ha eller Roxette som symboliserar 80-talsmusik – är tillräcklig för att blåsa taket av Tokyo International Forum.

Efter konserten är det en märkbart tagen Kōji Kondō, ”Zelda”-seriens huvudkompositör, som kliver upp på scenen och berättar hur rörd han är av framförandet.

En känsla som inte lär vara sällsynt i Globen den 16 april.

Bara alla kommer ihåg att ta sin hostmedicin först.

Fotnot: The legend of Zelda: Symhony of the goddesses – Master quest kommer till Globen den 16 april. Biljetter finns på axs.com och kostar mellan 340 och 800 kr.

Här hittar du hela programmet för ”Zelda”-konserten!