Klädsam bugning till 90-talets fightingvåg

Publicerad 2014-09-05

20 år efter originalet är Killer instinct ett kärt återseende – trots halvdan grafik

BEAT ’EM UP Rare har gjort det igen.

Ett riktigt skitspel, alltså.

Som tur är heter det spelet inte ”Killer instinct”.

För den som följt Rare sedan 80-talet är situationen smått surrealistisk. Att tidernas kanske mest hyllade europeiska utvecklare numera pumpar ur sig anskrämliga casual-spel – senast ”Kinect sports rivals” – samtidigt som en av deras klassiska titlar istället uppdateras av Double Helix. Studion som tidigare gjort sig känd för reabacksfoder som ”Green Lantern: Rise of the manhunters” och ”GI Joe: Rise of Cobra”.

Redo lämna reabacken

Ännu mer surrealistiskt: att det är de sistnämnda som går ur striden med äran i behåll.

Att överlåta ”Killer instinct” till Double Helix – som aldrig tidigare gjort ett fightingspel – är ett av de märkligaste beslut Microsoft fattat på senare år. Med facit i hand är det också ett av de smartaste. De lyckades fånga upp en av spelvärldens mest avskydda studior precis i ögonblicket då den var redo att lämna reabacken bakom sig för gott – och bli ett av branschens hetaste villebråd.

Illröd prislapp

Paradoxalt nog lanseras dock även ”Killer instinct” med en illröd prislapp. Microsoft har nämligen valt att positionera det som ett ”free to play”-experiment, där delar av innehållet är tillgängligt gratis och resten kostar extra. Upplägget är på många sätt frustrerande – innehållet är ganska fattigt även om man köper den dyraste utgåvan, och det fantastiska träningsläget är bara tillgängligt för en enda karaktär.

Men när man väl svalt sin vrede väntar en spelupplevelse man inte kommer ångra att man investerat i. ”Killer instinct” är ett bedövande tungt beat ’em up, centrerat kring ett bitvis enahanda men finurligt konstruerat combo-system. Grafiken är inte särskilt imponerande, men den kyligt köttiga presentatiken är en svalkande motpol till Capcoms spralliga manga-estetik – och en klädsam bugning i riktning mot 90-talet, då livsfarliga spel som ”Mortal kombat” och det första ”Killer instinct” gav spelarna (eller kanske framförallt våra föräldrar) kalla kårar.

Köptes – av Amazon

Och ta inte mitt ord för det: mest talande av allt är att ”Killer instinct” redan i somras fick en prestigeplats på Evo, fightingspelens inofficiella VM. På mindre än ett år har ett livskraftigt community hunnit springa upp kring spelet.

Frågan är bara hur långvarig framgångssagan blir, nu när spelets andra ”säsong” stundar, med ytterligare innehåll. I februari i år, precis när deras kurva börjat peka spikrakt uppåt, köptes nämligen Double Helix av Amazon.

Förhoppningsvis går de inte samma tragiska öde till mötes som Rare i klorna på sin nya ägare.

Det sista världen behöver är ju fler skitspel.

En ”free to play”-fighter

”Killer instinct” kommer även släppas på skiva i butik den 23 september, men det är främst utformat som en ”free to play”-fighter för nedladdning.

Detta innebär att spelet är gratis att ladda ner – men då får man bara tillgång till en enda karaktär, ungefär som i ett helt vanligt demo. Att köpa till ytterligare karaktärer kostar drygt 50 kronor styck.

Vill man ha alla (ynka) åtta karaktärer på en gång finns ett så kallat ”Combo breaker pack” för drygt 200 kronor.

”Ultra edition”, å sin sida, kostar över 300 kronor – men inkluderar både nya dräkter och en konvertering av det ursprungliga ”Killer instinct” från 1994.

Redan den 15 oktober lanseras nästa ”säsong” av ”Killer instinct”, utvecklad av Iron Galaxy istället för Double Helix. I praktiken kommer säsongen bjuda på ytterligare åtta karaktärer (en ska släppas per månad) samt en konvertering av ”Killer instinct 2” från 1996. Detta material ingår dock inte bara för att man redan köpt säsong 1. Istället kan man även denna gång välja mellan flera olika prisnivåer beroende på vilket innehåll man är ute efter.

ANNONS