”Sim City” får offline- läge efter tio månader

Publicerad 2014-01-16

Kontroversiella spelet uppdateras – efter hård kritik

Det har gått tio månader sedan ”Sim City” lanserades. Stora serverproblem gjorde spelet oåtkomligt för många den första tiden.

Nu får spelet ett offlineläge.

– Jag tror inte det är ett ”förlåt” så mycket som ett försök att reparera varumärket, säger Spelas recensent Carl-Johan Johansson.

”Sim City” är ett spel för en spelare, men det kräver uppkoppling till internet för att fungera – detta eftersom stora delar av spelet endast existerar online. Utvecklaren Maxis har motiverat det kontroversiella valet med att spelet helt enkelt är för tungt för att en vanlig pc ska kunna driva det.

Andra har dock hävdat att Maxis och utgivaren Electronic Arts tagit beslutet för att motverka piratkopiering.

Moddare motbevisade EA

När spelet släpptes i mars förra året fick hundratusentals spelare tampas med svåra serverproblem i flera veckors tid.

Rasande spelare krävde ett offlineläge – men Maxis general manager Lucy Bradshaw menade att det skulle bli för svårt.

– Det skulle kräva ett enormt ingenjörsjobb från vårt team att skriva om spelet så att alla dessa funktioner beräknas lokalt utan att prestandan påverkas, sa Bradshaw då.

Det var dock inget som hindrade flera moddare, bland annat Reddit-användaren AzzerUK, att få spelet att fungera offline med några enkla modifikationer.

Försvarar beslutet

Och när en anonym Maxis-källa påstod att det visst var möjligt för spelstudion att utan större problem skapa ett enspelarläge växte frustrationen hos ”Sim City”-spelarna än mer.

Nu i veckan, tio månader efter spelets släpp, har EA och Maxis utannonserat att spelet ska få ett offlineläge – ”snart”.

I ett blogginlägg på den officiella ”Sim City”-hemsidan förklarar Simon Fox, det nya lägets huvuddesigner, varför det tagit sådan tid. Han menar att Lucy Bradshaws uttalande var korrekt och att man behövt skriva om en massa kod.

– Vår ursprungliga kreativa vision med ”Sim City” var att göra ett spel där dina val påverkade andra städer i din region. Det betyder att hela vår arkitektur var skriven för att stödja den här visionen, alltifrån sättet simuleringen funkar till sättet du kommunicerar med andra städer.

”Ren och skär lögn”

Fox säger att Maxis spenderat de senaste sex och en halv månaderna med att skriva om spelets kod.

Spelas Carl-Johan Johansson, som recenserade ”Sim City”, är svalt inställd till Maxis initiativ.

– Jag tror inte det är ett ”förlåt” så mycket som ett försök att reparera varumärket, säger Johansson. Alla visste ju redan från början att påståendet att ”Sim City” aldrig skulle kunna fungera offline var en ren och skär lögn. Electronic Arts kommer att försöka igen med något annat spel de kommande två–tre åren, kanske med bättre resultat. Det största problemet var ju aldrig att ”Sim City” var trasigt utan att hela idén tydligt visade på en framtid där utgivare kan kontrollera var, när och hur länge du kan spela ett spel. Och det här problemet kommer att finnas kvar även om det inte längre rör just Maxis.

ANNONS