– Det görs för få spel för kvinnor

Publicerad 2011-09-09

Kanadensiska studion vållar intensiv debatt i spelvärlden

KILLARNAS FAVORIT? Enligt spelstudion Silicon Sisters älskar män främst shooters, racing och sport.

42 procent av spelarna idag är kvinnor.

Spelstudion Silicon Sisters tycker att de förtjänar bättre spel.

En intervju med spelstudion Silicon Sisters – ledda av Brenda Bailey Gershkovitch och Kirsten Forbes – på sajten Gamesindustry har vållat kraftig debatt i spelvärlden den senaste tiden. Silicon Sisters omdiskuterade budskap är att det inte utvecklas tillräckligt bra spel för kvinnor.

– Det saknas djupa insikter i vilken speldesign kvinnor är ute efter och därför blir utbudet riktade till dem ganska ytligt. Spel som är paketerade till kvinnor är egentligen designade för män.

Gershkovitch och Forbes tycks ha bestämt sig för att män bara gillar tre sorters spel: shooters, racing och sportspel.

”Låt det inte ta 30 år”

– Det tog 30 år att renodla de tre saker som män tycks älska – vilket är shooters, racing och sportspel. Och de där spelen är verkligen kick-ass nu, vilket får en att fundera: ”vad är motsvarigheten för tjejer?” Och gode Gud, låt det inte ta oss 30 år att nå samma höga nivå.

Den kanadensiska studion drog igång först efter ett halvårs intensiv research på området.

– Bara referensmaterialet är förmodligen 20 sidor långt. Det finns en enorm mängd akademiska studier som täcker små delar av kvinnligt spelande. Vi samlade allt det där och såg vissa trender.

Silicon Sisters har hunnit släppa ett eget spel, IOS-spelet ”School 26”, som enligt Gamesindustry riktar sig till tjejer mellan 12 och 16 år och fokuserar på empati och kompistryck.

– Om man kollar på omedelbara kicken av att skjuta, och vad det ger män, så tror jag att motsvarande grej för kvinnor är mindre uppenbart och mer subtilt.

”Påminner om vikingaskepp”

Studioduons syn på spelindustrin – för många män, för få kvinnor – ekar av profilerade ”Far cry 2”-designern Clint Hockings kolumn i Edge tidigare i år. Hocking jämförde dagens spelstudior med en annan gammal mansdominerad värld:

”De påminner om besättningen på ett vikingaskepp. Som en konsekvens flödar spelkulturen av bärs och inneboende aggressioner – och mycket handlar om pruttskämt. Jag tror vi kan bättre”, skrev Hocking och lade fram en plan för att komma till rätta med problemet:

”Spelindustrin måste bli bättre på att positionera sig som en mer önskvärd miljö att arbeta i. En miljö där kvinnliga artister, designers, programmerare och projektledare vill bli anställda. Det handlar också om att hjälpa universitet och skolor locka fler kvinnliga sökande.”

Men alla är inte överens med Clint Hocking och hans syn på spelindustrins tillkortakommanden.

– Att göra könsfrågan till ett problem – det är problemet, säger kvinnliga spelutvecklaren Quinn Dunki som driver spelstudion One Girl, One Laptop Productions.

Börja med skolan

– Vi måste komma förbi det där. I stället sträva efter att vara den meritokrati som de flesta är överens om att vi borde vara. Om du är en man i maktposition så innebär det att du måste anstränga dig för att vara objektiv och saklig, säger hon till Gamesindustry.

Quinn Dunki anser också att man inte kan förändra villkoren på en arbetsplats om man inte börjar från grunden – med skolan:

– Forskningen visar att det här problemet uppstår redan i mellanstadiet. Det är där tjejer slutar plugga matte och fysik bland annat på grund av kompistryck.

Och där är Quinn Dunki och Kirsten Forbes på Silicon Sisters överens:

– Det finns bra spelutbildningar i Vancouver. Jag brukar hälsa på tjejer där några gånger i veckan. Och alla kommer till mig och säger: ”vet du vad jag precis har upptäckt? Jag skulle bli en utmärkt projektledare!”. Och jag svarar: ”Glöm det. Utmärkta projektledare är vi allihopa. Satsa på speldesign, speldesign, speldesign. Då kommer du att bli eftertraktad”, säger Forbes till Gamesindustry.

Följ Spela!

Vill du också ha koll på när vi publicerat nya recensioner, förtittar, krönikor och reportage?

Du kan följa Spela på både Twitter och Facebook.

Följ oss på Twitter här!

Följ oss på Facebook här!

ANNONS