Skjut! - men inte på allt

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 1998-11-22

Half-life

tillhör den överrepresenterade genren "3D shoot 'em up" - det vill säga samma genre som

Doom

och

Quake

tillhör. Man ser som vanligt spelet ur spelkaraktärens ögon, men till skillnad från de flesta av dagens Doom-kloner gäller det inte bara att skjuta på allt som rör sig.

Half-life är visserligen baserat på Quakes spelmotor men den är bara stommen och programmerarna har verkligen tänkt till för att göra spelet lite annorlunda. Spelet kräver mer av spelaren än en vanlig Doom-klon, man måste hela tiden hålla koll på kvarvarande ammunition, prata med människor man möter med mera för att komma vidare.

Det är vanligt att spel i denna genre bara gör sig i multispelarläge, att spela ensam brukar vara lika tillfredsställande som att läsa telefonkatalogen från pärm till pärm. I Half-life är det nästan tvärt om - på grund av storyn, inlevelsen, smarta lösningar och avancerade fienden kan minuter bli till timmar framför datorn.

Den mycket snygga grafiken hjälper även den till med att skapa atmosfär, dock krävs det att man har ett 3D-kort för att kunna åtnjuta spelet till fullo.

Gillar man actionspel ska man inte missa Half-life - helt klart årets händelse i genren.

Gunnar Johansson