Sony blåser nästan taket av E3-mässan

LOS ANGELES. I drygt två timmar äter publiken ur Sonys hand.

Det är inte särskilt konstigt.

Det konstiga är att speljätten faktiskt förtjänar det.

Det tar åtminstone 45 minuter innan jag inser det:

Jublet, hurraropen, de nästan överdrivet entusiastiska applåderna.

Allt är på riktigt.

Det är inga tomma artighetsgester, inget Sony får gratis bara för att de lagt ett fantastiskt år bakom sig – ett år då de vunnit pr-seger efter pr-seger över hårt ansatta Microsoft, slugt positionerat sig själva som spelarnas bästa kompis, och av bara farten sålt överlägset flest konsoler i det nya formatkrigets kritiska öppningsskede.

Sony levererar där det räknas

Sony går in i E3-veckan med kraftig medvind, men det är inte det som gör att de nästan blåser taket av Los Angeles Memorial Sports Arena.

Utan att de faktiskt levererar på den enda punkt där de räknas: spelen.

Och som de levererar.

Fler gånger är jag på väg att resa mig, i tron att presskonferensen är på väg att ta slut – bara för att tryckas ner i sätet igen av käftsmäll efter käftsmäll.

”Little big planet 3”, From Softwares nya ”Bloodborne”, remastrade ”Grim fandango”, Suda 51:s ”Let it die”, ”Journey”-utvecklarnas ”Abzu”.

Pang, pang, pang, pang, pang.

Obscent snyggt

Och det där är bara uppvärmningen, för sedan bara fortsätter de mata på: ”No man’s sky”, Project Morpheus, ”Mortal kombat X”, ”Metal gear solid V: The phantom pain”, ”Diablo III: Ultimate evil edition”, ”GTA V” till PS4, ”Batman: Arkham knight” och – till sist – det obscent snygga ”Uncharted 4”.

Samt, förstås, de svenska spelen: ”Hotline Miami 2”, ”Battlefield: Hardline”, Playstation Vita-versionen av ”Minecraft”, samarbetet med ”Magicka”-utgivaren Paradox.

Visst: man måste komma ihåg att flera av kvällens tyngsta pjäser inte är Playstation-exklusiva. Speciellt med tanke på att Sony gång på gång utnyttjar retoriska kryphål – ”...gör sin konsoldebut på Playstation”, ”först och bäst på Playstation” – för att leda bort vår uppmärksamhet från detta faktum.

Kunde blivit förnedringsseger

Men det säger ändå något om styrkan i deras uppställning att de lyckas vräka nya spel över oss i två timmar – utan att vissa av deras mest hyllade studior behöver lyfta ett finger. Quantic Dream, Polyphony Digital och Team Ico berörs inte med så mycket som en bisats. Trots att de vid behov hade kunnat rycka in och bära en hel presskonferens på sina axlar – eller förvandla en redan stark sådan till rena förnedringssegern.

Men kanske är det bara ännu en anledning till att Sony är så älskade av spelarna just nu:

De vet hur man vinner med värdighet.

ANNONS