Tecmo: Spelarna kräver stora bröst

Publicerad 2012-10-05

Kontroversiellt spelhus för-
svarar kontroversiellt beslut

Fightingspelserien ”Dead or alive” är kanske mest känd för de kvinnliga kämparnas väl tilltagna former.

I och med nya ”Dead or alive 5” hade spelutvecklaren Tecmo tänkt tona ner ”sexighetsaspekten” i spelet.

Men man tvingades tänka om när fansen uttryckligen bad om större bröst.

”Dead or alive”-spelserien har det senaste decenniet varit den mest framträdande symbolen för hur spel porträtteras som omogna verk för hormonstinna tonåringar. Något som inte minst cementerades i och med beachvolleyboll-spinoffen ”Dead or alive xtreme 2”, där kvinnornas separata bröst hade sin egen fysik, vilket alltså betydde att de kunde studsa runt oberoende av varandra.

Ville tona ner sexigheten

Den här uppfattningen verkar dock ha besvärat spelutvecklaren Tecmos amerikanska kontor, som uppmanade det japanska teamet att tona ner ”sexighetsaspekten” inför utvecklingen av nya ”Dead or alive 5”. Något som regissören Yohei Shinbori menar slog tillbaka mot Tecmo när demot nådde fansen.

”Vi vill ha större bröst”

– Vi fick faktiskt en hel del feedback från folk som spelade det som sa: ”Vi vill ha större bröst. Gör karaktärerna mer så här.” Det var ganska överraskande, säger Shinbori till Gamasutra.

– Det finns fortfarande utrymme för att ha mer sexualiserande aspekter. Om du har ett solitt fightingsystem där så finns det inget fel med att toppa det med vackra karaktärer – det är bara ytterligare ett lager av underhållning som det finns ett behov av. Om det inte fanns ett behov av det så skulle folk inte ha svarat på demot som de gjorde och skickat sina åsikter till oss.

Jonas Högberg