Spelarnas gåva: åtta miljoner kr

Publicerad 2012-02-11

Tim Schafer får pengar till nya spelet av fansen

”Psychonauts”

Legendariske spelskaparen Tim Schafer frågade fansen om de kunde tänka sig att gemensamt hosta upp de 2,5 miljoner kronor som krävs för att finansiera hans nya projekt.

På bara en dag fick han in mer än åtta miljoner kronor – och krossade därmed insamlingssajten Kickstarters tidigare rekord.

Tim Schafer

I dagens spelvärld är det de stora utgivarjättarna som bestämmer vilka spel som det ska satsas på. Klassiska äventyrsspel i peka och klicka-stil ligger långt ner på deras lista. Därför är det också svårt för utvecklare som vill göra lite mer personliga spel att få göra verklighet av sina idéer.

Tim Schafer, legendarisk speldesigner med spel som ”The secret of Monkey Island”, ”Grim Fandango” och ”Psychonauts” på sitt cv, vill därför testa en ny modell – att låta fansen sponsra spelet. Härom dagen lade Schafers spelstudio Double Fine Productions upp en insamling till deras nya äventyrsspelsprojekt på sajten Kickstarter.

”Jag älskar er”

Målet var att nå 2,5 miljoner kronor på 33 dagar. Gensvaret överträffade alla förväntingar – med råge.

Efter att en enda dag passerat hade Schafer samlat in hela 8 miljoner kronor. Mer än tillräckligt för att smula sönder Kickstarters tidigare rekord.

– Jag älskar er, världen, skrev Tim Schafer på sin Twitter. Double Fine-fans är de bästa fansen i hela världen. Ni kommer få mig att gråta. :) :) :)

Pengarna ska, förutom att investeras i spelet, även sponsra en dokumentär av utvecklingen. Beroende på hur mycket varje enskild entusiast investerar i projektet kommer man få en massa gåvor av olika slag när spelet är färdigt. 95 kronor ger dig spelet på Steam, 630 kronor gör att du omnämns i eftertexterna, donera 6300 kronor och spelets konstnärer målar ett porträtt av dig. Bland annat.

Markus Persson vill finansiera ”Psychonauts 2”

Tim Schafer uppmärksammandes redan tidigare i veckan då han i en intervju med Digital Spy beklagade sig över att han inte kunde få någon utgivare att sponsra utvecklingen av en uppföljare till kultklassikern ”Psychonauts”. Dagen därpå twittrade svenske ”Minecraft”-skaparen Markus Persson till Schafer att han var villig att bekosta spelet. Hur det blir med den saken är dock ännu oklart.

Klart är dock att de senaste dagarnas sensationella kärleksyttring visar att spelvärlden kanske går mot en framtid där inte längre utgivarna och fokusgrupperna har sista ordet.

Jonas Högberg

ANNONS