Så hårt att rutan nästan spricker

Uppdaterad 2012-06-19 | Publicerad 2012-03-14

Street fighter X Tekken är våldsamt underhållande

BEAT ’EM UP Jag får vara väldigt försiktig med vilka tangenter jag använder för att skriva den här recensionen. Sannolikt kommer de vara obrukbara när jag är klar.

”Street fighter X Tekken” är allt jag någonsin hoppats och ungefär tusen saker till. Det är en öron- och ögonbedövande krock mellan två färgsprakande universum, en virtuos uppvisning i tag team-fighting för fyra spelare, ett kaotiskt konsverk med ett spelsystem så djupt att inte ens James Cameron skulle kunna ta sig till botten av det. Bara blotta omfånget av innehåll är hisnande, oavsett vilken måttstock man använder.

Det som får tusentals digitala huliganer att hamra sönder sina tangentbord är istället att Capcom låst in en del av det där innehållet för att kunna sälja det till oss igen i höst. 12 karaktärer som finns färdiga på spelskivan kommer inte finnas spelbara förrän Capcom låter oss ladda ner en digital nyckel för drygt 150 spänn.

Resultatet är att ”Street fighter X Tekken” just nu är ungefär lika populärt som en amerikansk flagga i Iran.

Nya taktiska vidder

Att det här spelet ändå får Betyg: 5 av 5 plusBetyg: 5 av 5 plus säger en del om vilken sinnessjuk nivå Capcom håller just nu. De skulle kunna sticka nålar i ögonen på mig medan jag spelar, och det skulle fortfarande vara en behagligare upplevelse än allt annat jag spelat i år. Jag skulle bli mindre imponerad om de lyckades förvandla vatten till vin.

För när man väl lyckas svälja sin vrede inser man att ”Street fighter X Tekken”, trots enstaka snedtramp, är så kul att man nästan kräks. Det är en explosiv korsbefruktning av ”Street fighters” släktträd och ”Tekken”-seriens hålögda halvdemoner, som här dresserats att hålla sig till två dimensioner istället för tre. Trots att flera inslag förenklats – alla karaktärer har nu en uppsättning extremt enkla ”target combos”, super-attackerna kräver mycket mindre ansträngning, och så vidare – är det inget spel du eller jag kommer bemästra under denna livstid. Tag team-inslaget i sig tar ett tag att vänja sig vid, och det är ändå ingenting jämfört med de spelmekaniska vidder som alla andra taktiska tillskott spränger upp.

Uppskruvad lekfullhet

”Street fighter X Tekken” känns oväntat nog väldigt lite som ”Street fighter IV”, men det märks att det konstruerats enligt samma recept: en noggrant snidad yta, strategiska dimensioner som sträcker sig bortom evigheten, sparkar så hårda att skärmen nästan spricker.

Däremot har Capcom skruvat upp ett reglage som tidigare hamnat lite i skymundan: lekfullheten. ”Street fighter X Tekken” är vad som skulle hända om ”Rival schools” dog i en bilkrasch och donerade sitt hjärta till en grupp vetenskapsmän besatta av att ta fram det perfekta fightingspelet.

Jag förstår att det här kan låta förhastat. Att försöka förutspå ”Street fighter X Tekkens” effekt på fightingcommunityt är som att analysera Bibelns influens på samhället en vecka efter releasen.

Och ja, alla andra paralleller är precis lika relevanta.