”Battlefield” mer lekfullt än någonsin

Uppdaterad 2014-06-30 | Publicerad 2014-06-19

Kaotiska spinoffen Hardline låter dig leka tjuv och polis – istället för krig

FPS Krigsspel slutade vara roliga i samma stund som de började handla om riktiga krig.

Om man skär ett snitt genom en ”Battlefield”-kampanj av idag kan man vara säker på att mängder av illaluktande, pro-amerikansk krigspropaganda väller ut ur den. Därför blir man förstås glatt överraskad när ”Dead space”-utvecklarna Visceral Games, hur momentärt det än må vara, fått tillstånd att styra om serien till betydligt lättsammare spinoff-vatten.

Nämligen till att leka tjuv och polis online.

För inte tankarna till ”Swat”

Om de här premisserna instinktivt för tankarna till taktiska klassiker som ”Swat” eller ”Rainbow six” gör resten av spelet allt för att få dig att glömma dem. ”Hardline” kretsar kring kontemplativt smygande och minutiöst planerade räder ungefär lika mycket som ”Quake” gör det. Åtminstone om det som synts i betaversionens två tillgängliga spellägen – Blood Money och Heist – visar sig vara representativt för resten av spelet.

I det förstnämnda tävlar tjuvar och Swat-poliser om att plocka med sig så mycket pengar som möjligt från en central punkt. I det senare ska brottslingarna försöka spränga, samt länsa, en pengatransport och bege sig helskinnade därifrån, medan poliserna ska försöka stoppa dem.

Frostbite 3-renderat LA

Tempot skiljer sig lite mellan de båda lägena, men de ger ändå upphov till samma galna potpurri av blinkande blåljus, intensiva eldstrider och skojiga svansar av dollarsedlar som flyger ut ur spelarnas ryggsäckar medan de kutar för glatta livet.

Den enda betabanan High Tension ger oss ett Frostbite 3-renderat Los Angeles Downtown som är så långt ifrån de storslagna slagfält som vanligtvis målas upp med svenska Dices skrytteknologi att spelet lika gärna skulle kunna heta något helt annat än ”Battlefield” i förnamn.

Mejar ner busskurer

Först när man lägger märke till den förstörelse som uppstår på banan – hur kranar välter in i skyskrapor, hur Swat-bilar mejar ner busskurer och betonglejon – ger sig krigsspelets arv till känna. Fast sedan blir man lika förvirrad igen när det visar sig att hörnstenarna i ”Hardlines” arsenal inte är autentiskt ljudande vapen eller perfekt återskapade tanks – utan änterhakar som man kan klättra med, och ziplines som kan glida mellan byggnader med.

Det här leder till en spelupplevelse som för det mesta är så hejdlös och orealistisk att den skulle kunna vara tagen ur ett pastellfärgat Nintendo-spel. ”Battlefield” har aldrig – inte ens i den stiliserade free to play-spinoffen ”Heroes” – varit lika lekfullt som det ser ut att bli i Visceral Games tjuv och polis-tappning.

Och det är ännu en god anledning att inte vilja leka krig längre.

Jakob Svärd

ANNONS