Prisregn över Dice

Uppdaterad 2011-09-06 | Publicerad 2011-06-01

Svenska Dice hyllas –
av Nöjesbladets läsare

STOLTA SEGRARE Trippel i Guldstickan-vinster för svenska Dice.

Med 128 527 röster har Nöjesbladets läsare sagt sitt.

Svenska ”Battlefield: Bad company 2” vinner Guldstickan för Årets bästa spel och Årets bästa svenska spel.

– Tack! Vi håller givetvis med om att det är ett fantastiskt roligt och bra spel, säger producenten Patrick Bach.

En vecka före spelmässan E3. Stockholms-studion Dice kämpar för att få klart sin ”Battlefield 3”-presentation. Allt måste bli rätt under demonstrationen i Los Angeles – i höst tar de sig an självaste ”Call of duty: Modern warfare 3”.

”Battlefield: Bad company 2”, som släpptes i mars i fjol, har på sätt och vis lagt grunden för den hajp som nu omgärdar ”Battlefield 3”. Med drygt sju miljoner sålda exemplar nådde den svenska shootern större publik än någonsin tidigare.

– Vi är på rätt spår, vi vill inte utesluta spelare utan vi vill att fler människor ska kunna uppskatta ”Battlefield”, säger Patrick Bach.

”Modern warfare 3” ett ”tivoli”

Han har flera förklaringar till Guldstickan-utmärkelserna.

– Vi gjorde en underhållande kampanj. Sedan gör ju vår multiplayer att man kan ha väldigt roligt under väldigt lång tid och spelarna har fått tid att upptäcka allt vi har att bjuda på.

Bach var producent för ”Bad company 2” och nu leder han dessutom arbetet med jättesatsningen ”Battlefield 3”. Han har sett trailern för värsta konkurrenten ”Modern warfare 3” och refererar till spelet som ett ”tivoli”. Men medger att det inte går att säga så mycket baserat på en trailer. Om ”Battlefield 3” säger han:

– Vi har lyxen att ha väldigt många gamla ”BF”-utvecklare kvar som nu får uppfylla sina visioner om vad ”Battlefield” ska vara. Vi hade inte teknologin för det tidigare.

Mer ”Mirror’s edge”

Dice vann förresten inte två priser, utan två och ett halvt.

”Mirror’s edge” – Iphone- och Ipad-versionen – vann priset för Årets bärbara spel. Spelet utvecklades av Iron Monkey under översyn av Dices Owen O’Brien.

– För mig var ”Mirror’s edge” väldigt mycket något man skulle se ur första person. Men Iron Monkey har fått mig att acceptera att ”Mirror’s edge” också kan vara en sidscrollare. Att det i själva verket handlar om mänsklig sårbarhet, rörelse och (kvinnliga karaktären) Faith.

Han upprepar också vad Dice tidigare sagt om ”Mirror’s edge” och framtiden:

– ”Mirror’s edge” som varumärke är inte dött. Faith är väldigt viktig för oss och för EA. Och vi funderar på vad vi kan göra, vi har fortfarande planer. Du märker säkert att jag trippar på tå runt vad jag kan säga.

ANNONS