Nu gör kvinnorna entré i ”Call of duty”

Uppdaterad 2013-09-28 | Publicerad 2013-09-27

Utvecklarna Infinity Ward utlovar stora förändringar i kommande Ghosts

Infinity Ward har lämnat ”Modern warfare” bakom sig. Och nu vill man röra sig framåt. Nya ”Call of duty”-spelet ”Ghosts” ska erbjuda stora förändringar i det populära multiplayerläget.

För Tina Palacios innebär det till exempel att hon för första gången i spelseriens historia tillåts spela med en avatar som har samma kön som hon själv.

Men vi börjar intervjun med Infinity Wards community manager 400 kilometer ovan jord.

Tina Palacios.

Ni har visat upp en bana från kampanjen som utspelar sig i rymden med astronauter i rymddräkter och nollgravitation. Funderade ni någonsin på att göra en multiplayerbana i rymden?

– Ja, det har faktiskt diskuterats. Det intressanta med att faktiskt göra något sådant vore ju att begränsa de val spelarna tillåts göra, vapnen, hur de ser ut och fungerar… Och vi skulle ju behöva modifiera många av kill streaksen, man kan ju inte ta med en hund ut i rymden.

Eller? Om den får en liten rymdhjälm räcker det väl långt?

– Haha, kanske det. Men, jo, det vore klart intressant. Som det är nu har vi bara visat upp fem kartor, och det är dem vi diskuterar.

Mark Rubin hävdade i en intervju att multiplayerdelen i ”Call of duty: Ghosts” genomgått den största förändringen spelserien sett sedan ”Modern warfare 1”. Håller du med om det?

– Ja.

”Vi skrattade åt pikarna”

Kan du specificera vad det är som är så nytt och anmärkningsvärt?

– Tja, när vi alla samlades för att börja bygga ”Ghosts”… Det coola med att jobba på en spelstudio som Infinity Ward är att oavsett vilket jobb man har så får alla vara med och bestämma kring det vi gör med multiplayerdelen. Många av de grejer vi jobbat med är förslag från alla möjliga delar av kontoret, men vi har ju så klart även lyssnat på våra fans och deras feedback. Det var en stor grej för oss, att verkligen inkorporera saker som fansen krävt.

– Det är mycket vi har gjort. Ljudet har piffats upp en hel del, vi vill inte att folk ska bli uttråkade så de kommer få höra massor av olika ljud. Vi har även slängt in en massa nya vapen… I de tidigare ”Call of duty”-spelen så var vapnen skinande blanka och fina eftersom man spelade som en supermakt, men eftersom ”Ghosts” utspelar sig i en framtid där Amerika har regredierat så är många vapen slitna och smutsiga. Och så har vi ju hunden Riley.

Gällande Riley, när ni avslöjade honom så fick ni omedelbart en massa pikar på internet, någon startade en Twitter-profil åt hunden, det finns massvis med Youtube-videor, några gjorde nya omslag av spelet med Riley. Vad tyckte ni på Infinity Ward om allt det här?

– Vi skrattade faktiskt en hel del åt det. Vi förväntade oss aldrig att vi skulle få en reaktion över huvud taget så det var väldigt roligt att följa det hela. Vi delade många av de fan-bilder som dök upp via mejl med varandra, och, ja, du vet, vi fattade inte riktigt. Men om folk vill ha roligt åt det tycker vi att det är helt okej. Jag har faktiskt träffat personen som sköter Twitter-kontot, det var kul.

Inspireras av ”Battlefield”

Angående multiplayer så får man väl ändå säga att den största åtgärden är de förstörbara omgivningarna. Är det något ni funderat på att göra länge?

– När vi gjorde kartorna så var ett av våra mål att verkligen förändra sättet som folk spelar multiplayer. Så man måste inte bara bekämpa en motståndare, man måste utnyttja sina omgivningar för att skaffa fördelar. Det finns en bana, Wideout, där en satellit kraschar i rymden och man får se den fara ner genom luften från marken, snön som glittrar efter den och så. Sedan släpper den en uav som lagen får slåss om.

Era konkurrenter Dice har ju redan gjort förstörbara omgivningar länge nu parat med enorma banor. Kommer den typen av extrem skala någonsin återfinnas i ett ”Call of duty”-spel?

– Vi försöker bara erbjuda en kul upplevelse och det är vårt fokus. Men med tanke på att vi hela tiden lyssnar på vad våra fans vill se så finns det inget som vi inte skulle kunna göra.

Men ni iakttar vad era konkurrenter gör och inspireras av det?

– Det där är något som många glömmer, tror jag. Vi är spelutvecklare, men vi är också spelare. Vi spelar alla möjliga typer av spel – ”Battlefield”, ”Grand theft auto”, ”Portal”. Självklart inspireras vi av spel vi älskar.

Negativ bild av spelarna

En sak som ”Battlefield 4” inte har, som ni har, är möjligheten att spela som en kvinna. Varför har det tagit sådan tid?

– Det är roligt att du frågar det. När vi bestämde oss för att låta spelarna designa sina spelare i detalj insåg vi att det bara skulle vara naturligt att ha med kvinnor också. Men det märkliga med det här var att redan innan vi utannonserade att vi tänkte ha med kvinnor i spelet så var det många gamers som bad oss att göra det. Och jag trodde aldrig att det skulle hända, att vi skulle få se spelarna själva be om att få spela som kvinnor. Det gjorde mig väldigt glad.

Nya spelläget squads låter onekligen intressant. Berätta hur ni tänkt kring det.

– Ja, eftersom vi ber folk att verkligen bry sig om sina soldater, hur de ser ut, deras utrustning, et cetera, så tänkte vi att vi skulle göra ett spelläge för dem. Det coola med squads är att… Min pappa, till exempel, han gillar inte att spela online mot andra människor eftersom han inte tycker att han är särskilt bra, men nu kan han ta sig an squads och spela mot botar och ändå levla upp – man kan nå level 10 bara av att spela squads. Men det coola med squads är att man kan designa ett team bestående av sex soldater som man sedan kan låta andra människor utmana offline. Om folk tar sig an din squad får du erfarenhetspoäng – även om du inte är hemma med spelet.

Det här att din pappa ogärna spelar online kanske även har något att göra med den något ogästvänliga stämningen som råder där. Många har i alla fall den bilden av ”Call of duty”, och det borde ju vara ett stort problem för er. Vad gör ni för att ”humanisera” det klimat som onlinemultiplayerdelen dras med?

– Tja, vi har en hel avdelning avsedd för att övervaka matcherna och banna folk som fuskar eller beter sig illa. De som rapporteras undersöks och straffas genom att inte tillåtas spela de närmaste dagarna. Men vi gör också mycket för att stävja det där dåliga. Stöter vi på ”Call of duty”-fans som är väldigt vänliga och inbjudande så försöker vi få dem att bli ambassadörer och nå ut till de olika ”Call of duty”-communities som finns, stödja dem som råkat illa ut och visa upp en enad front mot de som använder spelet för att trycka ner folk. Personligen interagerar jag aldrig med fans som visar upp en negativ attityd.

”Vet inte vad jag ska säga om parodin”

Tycker du att ni har ett ansvar att ”utbilda” spelare i etikettfrågor?

– Absolut. Jag tror alla på Infinity Ward tänker likadant. När vi spelar online, och när vi spelar online när ”Ghosts” kommit ut, så kommer vi uppmana folk att vara positiva mot varandra.

Har du spelat ”Grand theft auto V” än?

– Nej, jag har inte hunnit göra det ännu.

Det finns annars en smårolig parodi på den typiska svärande och förolämpande ”Call of duty”-spelaren i spelet, jag undrade vad du tycker om den stereotypen.

– Tja, jag vet inte vad folk… Ibland tittar de på mig frågande och undrar hur jag kan spela ”Call of duty” så jag vet inte vad jag ska säga om den här parodin… Men det är intressant, vi har egentligen en otroligt bred fanskara, det finns massor av olika typer av spelare, folk tenderar bara att fokusera på en av dem eftersom de är de mest högröstade. Men vi har alla möjliga typer av spelare, föräldrar som spelar när deras barn sover, collegestudenter som spelar med sina vänner, flickvänner och pojkvänner som spelar tillsammans över nätet.

ANNONS