Smärtsam påminnelse om gårdagens teknik

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2010-02-14

Jag spelar tv-spel för att fly verkligheten. Men då och då snuddar verkligheten och fantasivärlden vid varandra; i den skärpunkten kan det bli väldigt obehagligt.

Samma vecka som två svenska soldater dödas i ett bakhåll i Afghanistan ska jag ta mig an ”Fireteam bravo 3”. En besk eftersmak lägger sig på tungan när man kryssar fram i grupp, zoomar in fiender i kikarsiktet och trycker av.

Spelmekaniskt flyter det bra men PSP:ns kanske främsta säljargument en gång i tiden – den krispiga grafiken – har förvandlats till en smärtsam påminnelse om gårdagens teknik.

Dessutom känns spelet som en ren maktdemonstration för Seal-styrkans överlägsenhet: större delen av tiden räcker det att hålla sig i bakgrunden och skicka ut order till sina soldater som sopar banan med kanonmaten till motstånd.

Så ”Fireteam bravo 3” har kanske inte så mycket med verkligheten att göra.

Det råkade bara komma lite för nära den här gången.