Häpnadsväckande fantastisk strategi

Uppdaterad 2015-06-12 | Publicerad 2015-06-11

Klei Entertainments nya Invisible, inc är lika briljant som det är otippat

STEALTH För varje nytt uppdrag i ”Invisible, inc” blir jag bara mer och mer förvånad. Inte bara över att ett omgångsbaserat stealthspel över huvud taget kan fungera. Utan att det rentav briljerar.

Påminner om ”Xcom”

”Invisible, inc” handlar om några agenter som är på flykt efter att deras högkvarter blivit invaderat. De har 72 timmar på sig att samla ihop tillräckligt med utrustning och information för att organisera en motattack. Typiska spelmoment handlar om att flytta runt nämnda agenter utan att bli upptäckt av vakter eller övervakningskameror. Spelplanen är upplagd som ett rutnät likt det i ”Xcom”.

Spelet skalar bort allt som är dåligt med realtids-stealth, såsom stressmoment orsakade av besvärliga kameravinklar och opålitlig kontroll, och fokuserar istället på själva hjärtat i genren: strategin. Idén att du har en plan som handlar mer om intelligens och planering än om reflexer och improvisation.

Briljanta bagateller

Spelet är utvecklat av Klei Entertainment, som också ligger bakom briljanta små bagateller som ”Shank”, ”Mark of the ninja” och ”Don’t starve”. Det här är dock deras överlägset bästa skapelse hittills.

”Invisible, inc” är nämligen inte bara ett lysande stealthspel. Det är en dekonstruktion av en hel genre – i syfte att montera ihop den på ett bättre sätt än någonsin tidigare.

Carl-Johan Johansson

ANNONS

Följ ämnen i artikeln