’Resident evil’ får skräckfokus igen

Publicerad 2013-08-18

Efter kritiken från spelarna går skaparna tillbaka till skräckkonceptet

Brett är inte alltid bra.

Det fick Capcom erfara när de släppte actionspelet "Resident evil 6" förra året och möttes av hård kritik från både gamers och media.

Nu lovar spelföretaget sina besvikna fans att återgå till skräckgenren med nästa spel i serien.

”Resident evil” är en av spelvärldens mest älskade skräckserier. Men i och med de senaste spelen har spelstudion Capcom frångått de kalla kårarna för att satsa på mer actiontyngda upplevelser i hopp om att bredda sin publik. Det har dock inte uppskattats av ursprungsfansen – eller recensenterna.

”Kändes uppblåst”

”Resident evil 6”, som släpptes förra året, sågades vitt och brett världen över. Och nu verkar det som att Capcom fattat vinken.

– Vi har självklart tagit till oss responsen från konsumenterna, säger Capcoms före detta marknadschef Michael Pattison till MCV. Det fanns en del positivt att ta med sig, men många hade blandade känslor, vilket vi såg i recensionerna. Vi kan inte ignorera det, och vi har det i åtanke när vi gör nästa ”Resident evil”.

– När det gäller ”Resident evil 6” rent specifikt så hade det nog för mycket innehåll, vissa menade att spelet kändes uppblåst.

– Leon-uppdragen emottogs väldigt bra, och eftersom vi gjorde "Resident evil revelations" på Nintendo 3DS så var det många som ville att vi skulle fokusera på survival horror (en atmosfärisk, långsam skräckgenre, reds anm) snarare än att försöka vara något för alla. Det vi gör härnäst kommer med största sannolikhet vara något som är riktat till vår ursprungliga fanskara.

ANNONS