Spelkaraktär får hård kritik: ”Frånstötande”

Publicerad 2013-09-08

Men Hideo Kojima försvarar ”sexiga” karaktären

Hideo Kojima säger sig vilja göra ”sexiga” spelkaraktärer.

Skälet: att sälja mer actionfigurer och få fler att cosplaya som karaktären.

Nu får Kojima kritik för sina kommentarer.

Hideo Kojima

Hideo Kojima är i blåsväder.

Tidigare i veckan delade ”Metal gear solid”-seriens skapare med sig av sin nya designfilosofi för sina följare på Twitter. Han berättade då att han på sistone uppmanat sina karaktärsdesigners att göra spelkaraktärerna mer ”erotiska” och medgav att det var ett sätt att få fler fans att cosplaya som karaktärerna – och sälja fler actionfigurer.

För att illustrera sin poäng tweetade Kojima sedan en bild på den kvinnliga karaktären Quiets bak, klädd i trasiga strumpbyxor.

Vissa tog illa vid sig, och när Kojima efteråt blev tillfrågad om sina kommentarer backade han.

”Borde veta bättre”

– Kanske var ”erotiskt” inte rätt ord för det jag ville förmedla, sa Kojima till Polygon. Vad jag försöker göra är att skapa unika karaktärer. En av dem är, så klart, Quiet. Jag ville addera den där sexigheten till henne. Det var inte menat att vara erotiskt, utan sexigt.

– Ni kommer förstå när ni spelar, men det finns inte så mycket dialog i spelet och just därför ville vi verkligen visa varje enskild karaktärs särdrag och kännetecken. Sexighet kan appliceras på killar, vapen, bilar, det är verkligen så pass karaktäristiskt.

Många spelutvecklare har reagerat negativt på Kojimas uttalanden på Twitter.

– Den här karaktärsdesignen är frånstötande, skriver ”Halo 4”-designern David Ellis. Vår bransch borde veta bättre.

Rhianna Pratchett, manusförfattare på ”Tomb raider”, säger sig inte vara överraskad.

”Inte förvånande”

– Det här får mig att tänka ”Åh, spel!” *rullar med ögonen* Som en hundvalp som precis bajsat på golvet. Igen.

Spelas Carl-Johan Johansson instämmer i kritiken.

– Jag tycker det är tråkigt, men inte förvånande. Kojima har alltid varit på det här viset. Tidiga spel som ”Policenauts” och ”Snatcher” förvandlades till omogna pojkrumsfantasier varje gång en kvinnokaraktär dök upp. Spelarna kunde klämma dem på brösten och röven och styra dialogen i riktningar som påminde mer om våldtäktshot än om detektivarbete. Det förstörde upplevelsen då och det förstör nu. Skillnaden är mest att han förr i tiden åtminstone gjorde bra spel som kompenserade lite grann för alla taskiga genusperspektiv.

”Dassiga stereotyper”

Kojima anser att det här med ”sexighet” lika gärna kan appliceras på killar, vapen och fordon – är det en tillräcklig ursäkt?

– Nej, det är det inte. Om han vill skildra sex och sexighet i spel är det bara att sätta igång – vi skulle verkligen behöva några som vågade angripa ämnet på en vuxen nivå. Men det är ju över huvud taget inte vad Kojima gör. Han anspelar på dassiga stereotyper och cementerar könsroller. Det är skillnad på att skapa en sexig karaktär och en sexistisk karaktär, trots allt.

Vad sänder Kojima för signaler till spelvärlden när han tweetar ut en bild på Quiets stjärt?

– Att det här är ett normaliserat beteende i spelbranschen. Och det är det ju också. Tyvärr.

ANNONS