”Lego Jurassic world” missar öppna målet

Uppdaterad 2015-06-22 | Publicerad 2015-06-20

Traveller’s Tales tidigare så mästerliga serie närmar sig en kreativ kollaps

PLATTFORM Efter det urvattnade ”Lego Batman 3” ordinerade jag Traveller’s Tales att ta fasta på de kreativa stickspår som gjorde ”Star wars”-, ”Indiana Jones”- och ”Marvel”-spelen i serien till de briljantaste plattformsskatter som någonsin gömts i barnspelsförpackning.

Tyvärr är ”Lego Jurassic world” spelet som befäster Traveller’s Tales ambitionsmässiga utförsåkning snarare än spelet som sätter stopp för den.

Slår lite förstrött

Det är särskilt synd eftersom ”Jurassic”-världen, åtminstone i tanken, är den perfekta skådeplatsen för ett ”Lego”-spel. Allt som hade behövts för att göra ”Lego Jurassic world” till ett odödligt plattformsspel hade varit att bygga en stor sandlådevärld och sedan fylla den med så många fantasifulla pussel, färgglada dinosaurier och lyteskomiska ögonblick att man storknat.

Fast det där låter uppenbarligen enklare än vad det är.

För istället har ett Traveller’s Tales på tomgång skapat fyra episoder om fem banor vardera som gör hyfsat seriösa tolkningar av ”Jurassic park”, ”The lost world”, ”Jurassic park III” respektive nyligen utkomna ”Jurassic world”. Här springer man omkring på klassiska (men likt ”Lego Batman 3”-ditona sjukligt bleka) banor, slår lite förstrött på rekvisitan och får lyssna till dialog från filmerna som klippts rakt in i spelet.

Ljudproblem ett plus

Den stora fokusen på dialog och ”story” ger ”Lego Jurassic world” en veckad panna som inte riktigt klär det. Dessutom ligger ljudspåren från de äldre filmerna så lågt i mixen att de knappt är hörbara. Något som dock, ju längre man spelar, allt mer börjar framstå som ett plus.

Efter den tio timmar långa kampanjen känner jag mig trött på buggar och billigheter. Under den fjärde episoden lever spelet upp litegrann – särskilt på de banor där man får spela långa passager som dinosaurie. Men varken den senkomna andra andningen eller den föredömligt sammanhängande free play-världen ger mitt döende intresse någon vidare hjärt- och lungräddning.

Dalande kvalitetskurva

Om Traveller’s Tales dalande kvalitetskurva beror på att de ger ut fler spel per år än tidigare, eller om det skett interna rockader som lett till nya prioriteringar, låter jag vara osagt. En sak är i alla fall säker: om de vill nå upp till sin högt uppsatta ribba i kommande ”Lego Avengers” måste de illa kvickt se till att skapa ett kreativt big bang hemma på Knutsford-kontoret.

Och för att få till en sådan smäll måste de sannolikt ta till andra medel än att krascha in i en brontosaurus.

Jakob Svärd

Följ ämnen i artikeln