”Vi gör tv-spel, inte kärnvapen”

Uppdaterad 2011-09-19 | Publicerad 2011-07-06

EA Sports-chefen om hackerattackerna mot företag i spelbranschen

SABBATSÅR Electronic Arts har inte släppt ett NBA-spel sedan 2009. Först nästa år blir det ändring på det.

42 miljoner människor spelade ”Fifa” i någon form förra året. Och det är bara ”Fifa” – inte ”Madden”, inte ”NHL”, inte ”Tiger”.

EA Sports kanske inte gör alla sportspel i världen – men det är helt omöjligt att tala om sportspel utan att nämna EA Sports.

Spela fick en exklusiv intervju med högsta chefen Peter Moore i Los Angeles. Vi talade om kommande ”Fifa 12”, varför nästa ”NHL” inte kommer till pc, Markus Persson och Nintendos Wii U.

Idag: ”Vi kommer att hata både United och Chelsea och hoppas att Fernando Torres aldrig gör ett enda mål till”.

PETER MOORE

Vad tycker du om Playstation Network-avbrottet?

– Man kan bara känna sympati. De blev attackerade. Det finns ett engelskt uttryck, ”There but for the grace of God, go I”. Nintendo hotades förra veckan. Alla som kör stora nätverk kommer någon gång att vara en måltavla.

Men du var tidigare chef för Xbox Live. Du känner till vilken typ av säkerhet den sortens tjänster kräver. Så blev du överraskad av PSN-skandalen?

– Nej. Kolla här, statliga hemsidor blir attackerade. Militära sajter blir attackerade. Och de har större säkerhet... vi gör tv-spel, det rör sig inte om kärnvapen. Men det finns väldigt talangfulla människor, så kallade ”black hats”, som hellre ställer sig på andra sidan än den, om man ska vara uppriktig, goda sidan. Och av något skäl hade Sony gjort någon förbannad.

Ni utannonserade ett nytt system för statistik i ”Fifa 12”. Det påminner lite om Autolog (”Need for speed”) eller Battlelog (”Battlefield 3”). Är det rätt uppfattat?

– Well... nej. ”Bestående” är ordet som vi använder. Och det betyder att om du upptäcker ”Fifa” via ”Fifa superstars” på Facebook så uppmärksammar vi det. Vi säger ”Hej! Välkommen! Häng med oss!” Man loggar in via ett ”Fifa”-konto och sen kommer vi att följa alla dina EA Sports-upplevelser. Så ”EA Sports football club” tillåter dig ett bestående eller en varaktighet för alla ”Fifa”-upplevelser vi har nu. Och det gäller både Facebook, Ios, Android, pc och konsoler. Och allt däremellan – som ”Fifa online”, browserspelet vi har i Asien.

– Så sent som för ett år sedan var alla dessa erfarenheter uppdelade, individuella. De länkades inte samman, vi gav inte spelaren någon uppskattning, man fick inte de belöningar man förtjänade och vi såg inte spelaren som någon som kanske spelar flera olika ”Fifa”. Men det är ändrat nu.

Vad innebär det att ”tillhöra en klubb” i ”EA Sports football club” då?

– Säg att du och jag skulle tillhöra Liverpool tillsammans med hundratusentals andra Liverpool-supportrar. Våra resultat buntas ihop och jämförs med andra klubbars. Fotbollen är så sammankopplad med revir och den är så passionerad. Alla älskar vi fotboll men vi älskar den allra mest när våra lag spelar, eller hur? Visst, vi sitter och tittar på Chelsea–Manchester United. Vi kommer att njuta av den matchen och vi kommer att hata både United och Chelsea och hoppas att Fernando Torres aldrig gör ett enda mål till. Men det är kul, passionen kickar in tack vare känslan att tillhöra en klubb. Och tillhör man en klubb har man ett community. På ett eller annat sätt kom 42 miljoner människor i kontakt med ”Fifa” förra året. Och den möjligheten, att se dem som ett community, belöna dem, ge möjligheter att bygga lojalitet – det är nyckeln. Precis som för en verklig fotbollsklubb.

Jag såg en presentation av ”Call of duty elite” igår. De ger spelaren enorma mängder statistik. Man kan bland annat se statistik över vilka avstånd man skjuter fiender…

– Ja, men till vilken nytta?

Inte vet jag. Men man kan ju spåra trender och beteenden…

– Okej. Det är klassisk telemetri (eller fjärrmätning, reds anm).

Ja. Och jag skulle vilja ha den sortens statistik när jag spelar ”Fifa”.

– Det är intressant. Jag ska ta det med teamet. Är det David Rutter (producent för ”Fifa”, reds anm) jag hör eller inbillar jag mig?

PR-representant: – Rutter är i rummet intill, ja.

Jag kan ropa frågan till honom!

– Ja! Det är en intressant fråga, jag kan inte komma på några skäl till att inte... återigen, det är intressant information men jag vet inte hur man skulle använda den. Du kanske har rätt, låt oss säga att jag gjorde femhundra mål under en säsong och 355 av dem utanför straffområdet...

Jo, men det blir intressant när jag kan jämföra den statistiken med mina vänner. En av mina bästa vänner är också en av mina största rivaler på ”Fifa” och vi har spelat det sen 90-talet. Och vi har fört statistik på lappar som försvunnit. Vi kan aldrig komma överens om vem av oss som är bäst på ”Fifa”.

– Well, om jag hör att Rutter blir klar med sin intervju så släpar vi in honom här och så frågar vi honom. Jag kan garantera dig att vi har telemetrin för det. Men vi har väldigt klart för oss vad folk verkligen vill veta. Vi har enorma mängder mätdata. Vi skulle kunna gå ut med alla resultat för alla matcher som spelats i ”Fifa” idag. Så det blir en fråga om hur man använder de uppgifterna. Det du säger är intressant.

Men man får en del av det med Autolog i ”Need for speed”. Och jag antar att det blir så med Battlelog också.

– Ja, så blir det. Men det handlar otroligt mycket om taktik... är han klar?

PR-representant: – Vi hugger tag i honom när han är klar.

– Okej, du ska få ett svar på den frågan.

Hur blir det med nästa ”NBA”? När kommer det ut?

– Nästa år.

Det har dröjt ett tag.

– Ja, haha, det var ett tag sedan vi lanserade ett ”NBA”. Det var inte planen i fjol. Men vi är väldigt fokuserade på kvalitet och vi var inte nöjda med hur det såg ut förra året. Så istället för att ge ut något vi inte skulle vara nöjda med och som, om jag ska vara uppriktig, skulle gjort våra konsumenter besvikna så beslutade vi att inte ge ut det. Det var bättre att man fick chansen att lägga sina 500 kronor på något med större värde. Så det kändes som rätt beslut. Hellre det än att skrämma iväg spelarna, kanske i flera år, från EA. Vi tog smällen, vi snackade med NBA och såg till att de förstod vad vi var tvungna att göra. Men vi kommer tillbaka nästa år.

Men utvecklarna får oftast bara ett år på sig…

– Ja, men ibland måste man kasta ut det som inte fungerar, men man kan inte göra det på tio månader. Det är viktigare att komma tillbaka med ett bra spel.

Det jag undrade var…

– Rutter! Jag har en gentleman från Sverige här som har en mycket intressant fråga till dig.

David Rutter: – Hej!

– Så Peter har en fråga om telemetri i ”Fifa”. Han såg en demonstration av ”Call of duty elite”, du vet deras prenumerationsbaserade service. Och de ger fps-spelaren... har du sett presentationen?

David Rutter: – Jag har inte sett presentationen men jag har läst det mesta som skrivits om det.

– Ja. Men du vet, heat maps, skjutavstånd... så vi började prata om telemetri i ”Fifa”. Tydligen har han sparat handskrivna lappar med resultat mot sina vänner. Säg att man spelat ”Fifa 11” och gjort 652 mål. Har vi telemetri nog för att kunna ge Peter en värmekarta i slutet av en säsong med uppgifter om varifrån han gjorde målen – och sedan kunna jämföra det med sin vän?

David Rutter: – Vi sparar data om mål och varifrån de görs. Men utmaningen vi står inför är helt enkelt volymen på den datan. Till och med om vi ska mäta ett snittresultat så kan servrar gå ner runt om i världen bara för att det är så många matcher. Men det vi dock gör i år med ”EA Sports football club” är att vi mäter ditt beteende och dina vänners beteenden. Det kommer ett finnas hundratals tillfällen där vi mäter dina insatser och dina vänners insatser och ni kommer att kunna ta del av det.

Och då kan vi jämföra det?

David Rutter: – Ja, det är tanken. Vi har redan över fyra miljoner människor på vår sajt som chattar med varandra och kollar hur andra spelat, och det där vill vi ge spelaren också. Och med en ny liveservice som kickar igång samtidigt som ”Fifa 12” så kan spelare ge oss feedback så vi kan ändra och fixa. Så om värmekartor, varifrån man gör mål och vem som vinner var ska bli en del av det, det är den sortens feedback vi vill ha.

Peter Moore: – Han har rätt, mängden telemetri vi har är monstruös. Så det handlar om hur vi använder den och vilken nytta du har av den.

Ni får väl ta betalt för den.

– ”EA Sports football club” är gratis. Men visst, om det finns en grupp av spelare som säger att ”jag skulle älska att betala 35 kronor i månaden för att jag och mina vänner ska kunna jämföra statistik” så, för det krävs mycket arbete, så skulle vi vara tvungna att ta betalt. Vi skulle vara tvungna att anställa folk för att sköta det. Det görs antagligen fem miljoner mål om dagen i ”Fifa”. Det är 35 miljoner mål i veckan. Det är rätt mycket värme på en karta det.

ANNONS