”Tävlingen ska växa varje år”

Publicerad 2011-12-16

"Starcraft II"-spelaren Jeffrey "Sjow" Brusi gör sig redo för en match på Kulturhuset under Dreamhack Invitational tidigare i år.

Ett ögonblick, Tomas Hermansson, Dreamhacks e-sportgeneral som precis är i färd med att slutföra förberedelserna inför deltävling nummer 3 i E-sport-SM.

Varför tycker du att det är viktigt att ha en tävling med enbart svenska deltagare?

Det har länge saknats något för gräsrötterna i svensk e-sport. Det finns massor av talangfulla gamers men gapet mellan proffsen och den stora massan amatörer har varit för stort. Det vill vi ändra på med Esport-SM.

Hur många har egentligen "sökt" för att vara med i tävlingarna? Och vilket spel är populärast?

Över 3000 har varit med i våra två första deltävlingar som också hade onlinekval. Populärast är Counter-Strike och StarCraft II.

Efter två genomförda deltävlingar - är Esport-SM ett koncept som håller? Hur kan det förbättras till nästa år?

Det finns mycket som kan förbättras, men vi försöker göra första säsongen på en rimlig nivå som passar den nivå som communityn är på idag. Esport-SM är på riktigt. Tanken är att Esport-SM ska växa för varje år, med mer omfattande kvalifikationer, rankingar, större finaler och mer prispengar. Det kommer ta tid att etablera Esport-SM som den prestigefyllda titel det är.

En stor del av svensk-eliten i framför allt "Starcraft II" och "Counter-strike" är upptagna på annat håll - kan man ändå kora en riktig, svensk mästare i E-sport-SM?

Ja, jag är säker att många av toppspelarna kommer vara med under vårens kval (5 av 8 kval spelas då). Jag tror många proffs vill vara med och slåss om 400 000 kronor. Många proffslag (Lions) och proffsspelare (ThorZaiN) har också blivit utslagna i kvalifikationerna. Att bara ställa upp garanterar ingenting - det är väldigt tufft att vinna en turnering i Sverige oavsett spel.

Vad önskar du dig allra mest just nu?

Jag önskar mig en god jul utan e-sport och mycket ledighet!