En värld man längtar efter att få utforska

Publicerad 2015-04-17

Campo Santos Firewatch följer i Elder scrolls och GTA:s fotspår – minus våldet

ÄVENTYR Att utforska och upptäcka börjar bli ett självändamål i spelvärlden. De öppna landskapen som låter dig snöra på kängorna och bege dig ut i en främmande värld har blivit fler och större i sin magnitud. Detta leder också fram till frågan hur mycket mer av genren vi behöver – eller ens klarar av.

Lyckligtvis har den ökade mängden sandlådespel också fört med sig en ökad konkurrens, och därmed högre krav. Campo Santos första spel ”Firewatch” ser ut att vara den positiva reaktionen på den slutsatsen.

Inspireras av hemtrakten

I en vapen- och våldsfri sandlåda intar du rollen som parkvakten Henry, som går igenom en smärre livskris. Med ett kraschande äktenskap i ryggen söker han sig till Wyomings vildmark för att uppleva lugnet i det fria. Men den förväntat stillsamma vistelsen byter snabbt karaktär när han stöter på mystiska företeelser i området.

Sean Vanaman, en av utvecklarna och grundare av indiestudion Campo Santo, berättar att inspirationen bakom vildmarken kommer från personliga upplevelser.

– Spelkartan är baserad på den riktiga kartan över Wyoming. Jag bodde i området när jag var yngre. Det blev naturligt att hämta inspiration därifrån när vi skapade ”Firewatch”.

Tung atmosfär

Atmosfären är tung i den tecknade och tidlösa omgivningen. Trots det relativt öppna landskapet och den klara skyn tycks alltid värmen ligga pressad mot ditt ansikte. Jag säger relativt öppet, eftersom du många gånger finner dig i försjunken i en dal mellan de höga bergen. Det är också vid tillfällena du känner dig ensam och vilse som spelets fokus träder fram: din relation med arbetskollegan Delilah.

Du interagerar med Deliah endast genom din walkie-talkie, men kan vid många tidpunkter se hennes vakttorn i andra änden av skogen. Den humoristiska tonen i dialogerna blandas ofta med allvarlighet, vilket speglas i de små ögonblicken då suckar och uppehåll säger mer än orden i sig. Det minimalistiska röstskådespeleriet är något av det bättre jag upplevt.

Jobbat med ”The walking dead”

Och det är inte lika konstigt som det låter att Campo Santo redan i sitt debutspel lyckas hålla denna höga nivå.

– Vi har utvecklare från bland annat Klei (”Don’t starve”) och Double Fine (”Broken age”) i vårt team, vilket jag tycker syns i ”Firewatch”. Många av oss jobbade också med ”The walking dead: Säsong 1”. Det vi tog med oss därifrån var valmöjligheterna i konversationerna och samtidigt den mystiska, ensamma känslan i världen.

”Firewatch” lyckas skapa något unikt trots att det bygger på välbekanta element. Speldesignen är simpel: du trycker på en knapp och en animation avfyras omedelbart. Du kan springa, interagera med nästan alla föremål du finner och använda din walkie-talkie för att fråga Delilah om det du ser.

Slipper vapen och våld

Under en natt har Campo Santo förvandlat en industrilokal i centrala San Francisco till Henrys vakttorn för att demonstrera ”Firewatch” och ge oss en inblick i hans värld. Som spelare övergår jag snabbt från att prata om Henry i spelet till att referera honom som mig själv.

Det är således jag som snörar på mig kängorna av egen vilja den här gången. För när jag har något annat än vapen och spektakulärt våld att se fram emot har plötsligt motviljan bytts ut mot en genuin nyfikenhet – och upptäckarlusta.

Emma Kujansuu

Följ ämnen i artikeln