Medioker tolkning av blodisande mysteriet

Uppdaterad 2015-06-15 | Publicerad 2015-06-13

Källmaterialet är hårresande – men Kholat lyckas inte göra något spännande av det

SKRÄCK/ÄVENTYR 1959 var norra Uralbergen skådeplats för ett av de märkligaste mysterium du kan läsa om på Wikipedia – en incident så utomjordisk till sin natur att bara de första styckena framkallar samma wtf-känsla som första gången man får se bilder från lämningarna efter den ökända Tunguska-explosionen.

Dog av ”okänd kraft”

Storyn i korthet: nio ryska expeditionsmedlemmar gav sig i början av året ut på en ödesdiger skidtur och kom så långt som till Djatlovpasset, bara för att någon månad senare hittas döda intill sin lägerplats. En av de skidande återfanns med sin tunga avlägsnad, en annan hade fått sitt skallben krossat och ytterligare andra hade krossade bröstkorgar. De efterföljande obduktionerna visade dock att ingen av medlemmarna blivit utsatt för något direkt fysiskt våld. För att göra hela historien ännu snårigare tydde bevisen som samlades in på plats på att gruppen skurit upp sitt tält inifrån och halvnakna rusat ut i den minus 30-gradiga kylan mitt i natten. Där har de sedan förfrusit respektive bragts om livet av ”en framtvingad okänd kraft”. De har helt enkelt flytt från någonting som till synes inte fanns.

Imponerande grafik

Längre än så har man aldrig kommit i utredningen av olyckan. Åtminstone inte som det kommunicerats utåt – dokumentationen var nämligen hemligstämplad under Sovjet-tiden och när den offentliggjordes efter unionens fall var delar av den spårlöst borta.

Polska indiestudion Imgn.pro har gjort ett imponerande jobb med att återskapa den här platsen i kraftfulla spelmotorn Unreal Engine 4. ”Kholat” är deras försök att utröna vad som egentligen hände under Djatlov-incidenten, och ett hyfsat stillsamt förstapersonsäventyr som går över vindpinade berg och genom dalgångar fyllda av förtätade spökskogar. Det lyckas extremt väl med att framkalla känslor av utsatthet, och atmosfären ligger hela tiden som en tjock gröt över omgivningarna.

Lyckas extremt dåligt

Tyvärr lyckas det extremt dåligt med att uppfylla sina kreativa ambitioner.

Till skillnad från det mer konstnärliga ”Dear esther” präglas ”Kholat” av malplacerade gameplay-moment som strötts ut med förvirrad hand. Mitt i allt det atmosfäriska vandrandet tvingas man nämligen springa från brandgula spökfiender som dödar en på ett slag, undvika att falla ner från höjder eftersom det också leder till en säker död, samt orientera sig med hjälp av ett av de minst pedagogiska kartsystemen någonsin. Alltsammans för att hitta gömda dagboksanteckningar och tidningsurklipp som, åtminstone i teorin, ska leda till rafflande avslöjanden om vad som egentligen hände de förolyckade skidåkarna.

Huvudlös Sean Bean

Dessvärre guidas man under tiden av en Sean Bean vars voiceover-insats lyckas med det tvivelaktiga konststycket att kännas mer huvudlös än hans egen Ned Stark. Avslöjandena bygger därtill på en prosa som mer än något annat vittnar om att manusförfattarna inte har engelska som modersmål.

Det här lyckas visserligen framkalla en wtf-reaktion. Men knappast på det sätt som Imgn.pro tänkt sig.

Jakob Svärd

Följ ämnen i artikeln