120 miljoner i potten för ny postkodtävling

Publicerad 2012-02-07

Renée ger TV4 en rejäl fight

I flera år har det varit ett av TV4:s framgångskoncept. Nu inleder även konkurrerande TV3 ett samarbete med Postkodlotteriet. Satsningen ”Miljonjakten” leds av Renée Nyberg – och har 120 miljoner kronor i potten.

Under flera år har Postkodlotteriet varit i det närmaste synonymt med TV4 och programmet ”Postkodmiljonären”.

Så sent som i helgen lockade programmet över en miljon tittare. Men nu lanserar konkurerande TV3 ett eget format med den stora lotteriaktören.

Programmet ”Postkodlotteriets miljonjakten” beskrivs som en av kanalens stora vårsatsningar och leds av Renée Nyberg, 45. I prispotten ligger hela 120 miljoner kronor.

500 personer i studion

– Jag älskar när folk vinner pengar. Jag kan inte slita mig när folk skrapar triss i morgonsoffan. Och just att det är så mycket pengar att tävla om gör det här extra roligt, säger Renée Nyberg.

Totalt kommer 500 personer, 250 medlemmar i Postkodlotteriet samt en medföljande person, att närvara i studion under varje inspelning av programmet.

Tävlingen är sedan uppdelad i flera moment. I den första delen slumpas tio tävlande fram ur studiopubliken för att möta varandra i olika tävlingsformer.

Kör hem miljonerna

Den som vinner går vidare till finalen – en variant av tv-formatet ”Deal or no deal” där den tävlande får sia och köpslå om det dolda beloppet i sammanlagt 26 väskor.

Totalt kan vinnaren gå hem 10 miljoner kronor rikare. Men det finns ytterligare ett moment i tävlingen.

– Samma summa personen i studion vinner delas också ut till någon av Postkodlotteriets medlemmar ute i landet, säger Renée Nyberg.

Utdelningen sker av hennes sidekick, Viktor Åkerblom, som en del av programmet.

– Vinner den tävlande i studion 10 miljoner kronor kommer de som sitter i sitt hem också att få tio miljoner, säger Renée Nyberg.

Rickard Sjöberg, mångårig programledare för TV4:s ”Postkodsmiljonären” känner till den planerade TV3-satsningen.

Tror på ökat intresse

Han tror inte att de båda programmen kommer att slåss om tittarna.

– Nej, det tror jag inte. De sänds på olika tider. Det är bara bra att man höjer medvetandet för den här typen av program, jag ser ingen konkurrenssituation.

ANNONS