Nu bryter Vårdguiden med ”Malou efter tio”

Uppdaterad 2015-02-19 | Publicerad 2015-02-06

”Vi är måna om vår trovärdighet” Se bajsbluffen i klippet ovan!

Efter bajsbluffen i ”Malou efter tio” flyr programmets annonsör.

Vårdguiden avbryter sitt samarbete med det kritiserade TV4-programmet.

– Finns det en risk att vi kan uppfattas som oseriösa ska vi inte synas i ett sådant sammanhang, säger Kim Nordlander, chef för 1177 Vårdguiden.

I måndagens ”Malou efter tio” på TV4 blandades en bajscocktail som påstods kunna användas för behandling av olika sjukdomar.

Landstingsdrivna 1177 Vårdguiden är en av programmets annonsörer men har efter det uppmärksammade avsnittet valt att bryta med kanalen, skriver Dagens Medicin.

”Måna om vår trovärdighet”

När Nöjesbladet når Kim Nordlander, chef för 1177 Vårdguiden, förklarar hon att man gjort en felbedömning genom att köpa annonsplats.

– Som det föll ut kan det uppfattas som att vi står bakom produktionen och programmet. För vår del är det oerhört viktigt att man ska ha förtroende för 1177 Vårdguiden, säger Nordlander.

Hon fortsätter:

– Jag vet inte om förtroendet kommer att drabbas i det här fallet men om det finns en risk att vi kan uppfattas som oseriösa ska vi inte synas i ett sådant sammanhang, säger hon.

Ville få fokus på forskning

Nöjesbladet har tidigare kunnat skriva att ”bajset” som mixades i själva verket var chokladpudding – något programledaren Malou von Sivers aldrig berättade för tittarna.

– Att det skulle bli en sådan här uppmärksamhet hade vi inte räknat med. Det var ett bra sätt att få fokus på forskning som är så spännande, sa hon då.

Nöjesbladet söker Malou von Sivers.