Läsarnas favorit till ”Så mycket bättre” vill inte vara med

Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2012-12-26

Därför tackar Björn Skifs nej

Nöjesbladets läsare har en klar favorit till nästa års upplaga av ”Så mycket bättre”.

Björn Skifs.

Men favoriten själv – tackar nej.

– Det är för mycket fokus på det privata, säger han.

Det gäller att dela med sig – från en kändis till en ­annan.

Och för svenska folket.

Tv-programmen där välkända svenskar berättar allt om sina liv tycks aldrig ­sina.

Men var går gränsen för hur mycket man vill dela med av sig själv?

Björn Skifs har upprepade gånger tackat nej till program som ”Så mycket bättre”.

Han har tröttnat på att privatlivet tar för stor plats.

– Det som uppmärksammas är personliga saker, men det är inte så intressant egentligen. Man ska ha så väldiga livsöden. Men det jag har att berätta – har jag ingen lust att berätta, säger han.

”Alla ska veta allt”

Han skyller trenden med program där kändisar berättar allt på Facebook och Twitter.

– Det är för mycket fokus på det privata. Det genomsyrar hela tillvaron nu, alla ska veta allt om alla hela ­tiden.

Bara i år har tv-tablån fyllts med navelskådande kändisprogram som ”Så mycket bättre”, ”Sommarpratarna” i SVT, ”Du får mig att känna” och kommande ”Stjärnorna på slottet”.

Men hur länge orkar vi lyssna?

– Till slut orkar vi inte se en till artist äta frukost, säger varumärkesexperten Åsa Myrdal Bratt.

Barbro ”Lill-Babs” Svensson är en av de artister som välkomnar den nya öppenheten. För henne kan programmen skänka glädje – och ge tröst.

– Det finns alltid kvar ­saker att berätta. Ett liv är så långt, det hinner hända så mycket. Vi behöver den här sortens program, så det ­råder absolut ingen inflation, tvärtom, säger hon.

”Säljer sig”

Men forumet är inte rätt för alla. För artister som gillas av en smalare målgrupp kan det vara direkt skadligt.

– Om kändisens varumärke bygger på exklusivitet, att vara smal och annorlunda, kan det vara skadligt. Det skulle kunna uppfattas som att man säljer sig, säger ­varumärkesexpert Åsa Myrdal Bratt.

En artist som står och vacklar lite är The Soundtrack of Our Lives-sångaren Ebbot Lundberg.

Han har tackat nej en gång – men tycker sam­tidigt att idén att delta är spännande.

– Det är ju intressant rent beteendevetenskapligt, särskilt årets ”Så mycket bättre”-konstellation. Fanns det ingenting annat att göra i hela världen så skulle jag kanske vara med, säger han och fortsätter:

– Men samtidigt gillar jag utmaningar. Det skulle ­vara kul att se någon göra en Soundtrack-låt. Och det skulle vara spännande att göra en låt man tycker är ­dålig.

Kan bli blasé

Programformen skördar i dag stora framgångar. Men en motreaktion kan komma.

Kändisarnas tidigare så exklusiva livshistorier riskerar att bli blasé.

– Man kan tänka sig att det sker en motreaktion. Till slut orkar vi inte se en till ­artist äta frukost. Den ­uttröttningseffekten kan göra att vi återgår till något mer återhållsamt, att integritet blir fint, säger Åsa Myrdal Bratt.

Lill-Babs håller inte med. För henne kan det aldrig bli för mycket.

Men vad finns det egent­ligen kvar att berätta?

– Du skulle inte tro mig om jag talade om det, säger Lill-Babs och skrattar.

Fotnot: Vid 14-tiden hade Björn Skifs 17,11 procent av 12 177 röster i läsarfrågan.

Därför ska artisterna tala ut i tv

... enligt varumärkesexpert Åsa Myrdal Bratt, på Berghs school of ­communication.

Otränade artister

– Att delta kan vara förödande för en person som inte är tränad för det. Unga artister försöker ofta vara något de inte är – och det blir tufft i ett ­sådant här sammanhang.

Säljer ut sig

– Om varumärket handlar om exklusivitet, att vara smal och annorlunda, är folklighet något som bryter mot det. Då kan folk tycka att artisten säljer sig. Har man en målgrupp som inte gillar de andra artisterna kan det uppfattas att man är som dem.

Om det inte är för ofta

– Men gör man det bara ­någon gång ibland blir det som H&M:s designersamarbeten: ­lite coolt. Johannes Selåker

Därför ska artisterna spola snacket

Glada artister

Lill-Babs: Det är fantastiska människor jag får jobba med, vilket jag alltid tar reda på innan. Människor med hjärtat på rätta stället. Inte bara artisterna, utan även de som jobbar bakom kameran är människor med själ och hjärta, och det är viktigt i de här programmen.

Glada tittare

Lill-Babs: Det här är positiva program som gör människor glada, lyckliga och nyfikna. Och det behöver vi i vår värld i dag. Att få höra att det finns andra människor som har det både svårt och jättebra, det mår man bra av.

Starka samtal

Sylvia Vrethammar: Kärnan i ”Så mycket bättre” är att situationen suggererar oss på ett sätt som får oss att berätta mer än vad vi skulle ha gjort i en kort intervju. Vi vänder oss till varandra om våra liv, och pratar om situationer vi annars inte hade kommit på. Joni Nykänen Christian Ploog

Följ ämnen i artikeln