Slog rekord – efter ”Så mycket bättre”

Uppdaterad 2016-10-12 | Publicerad 2015-12-13

”En reklambudget på 10 miljoner räcker inte för att köpa den här framgången”

Så. Mycket. Bättre. 

Medverkan i TV4:s succéprogram har gett stjärnorna reklam för enorma summor – och gett deras karriärer en rejäl energiinjektion.

– En reklambudget på 10 miljoner räcker inte för att köpa den här framgången, säger John Aleman, tv-chef på på mediebyrån Carat.

Så mycket bättre” blev en ”Stjärnorna på slottet”-dödare när programmet lanserades för fem år sedan.

För stjärnorna kan medverkan ge uppmärksamhet värd astronomiska summor.

Det unika med programmet är relationen som artisterna bygger upp med tittarna, en relation som är omöjlig att värdera.

– Den framgången man får i sociala medier, tv och topplistor är svår att köpa för pengar. Jag skulle säga att programmet är Sveriges i särklass största skyltfönster där man kan marknadsföra sig själv eller återuppliva ett starkt varumärke.

Programsuccén har också gjort själva tv-tiden värdefull. I ett avsnitt nämnde Miriam Bryant en pizzeria hemma i Utby som genast blev nedringd med beställningar.

– En reklambudget på 10 miljoner räcker inte för att köpa den här framgången, säger John Aleman, tv-chef på på mediebyrån Carat.

Hetaste artisten

Årets vinnare i genomslag är den yngsta deltagaren, Miriam Bryant.

– Tveklöst, det är henne alla pratar om nu. Hon var relativt känd men hon är den absolut hetaste artisten i Sverige i dag alla kategorier, säger John Aleman.

Hennes låtar har slagit rekord på Spotify, samtliga tolkningar har hamnat på musiktjänsten Spotifys lista över mest spelade låtar i Sverige och antal följare på hennes Instagramkonto växte med över hundra procent, från 30 000 till 82 500.

Årets andra vinnare är den äldste i gänget.

Sven-Bertil Taube är ett aktat namn men som väldigt få 70-, 80-, 90-talister har en relation till. Det man kunnat avläsa i sociala medier nu är en otrolig vördnad för honom, säger John Aleman.

Taube skrattar smickrat över de översvallande känslorna bland tittarna.

– Jag har förstått att det har blivit väldigt populärt, det är jätteroligt, säger Taube till Nöjesbladet.

Fin biljettförsäljning

Och nu väntar eftersvallet. Deltagarna toppar de svenska musiklistorna och flera av dem släpper skivor och ger sig ut på turné.

– Nu lanserar Niklas Strömstedt sin krogshow där biljettförsäljningen ser otroligt fin ut, säger John Aleman.

Jenny Berggren gör spelningar utomlands och håller föreläsningar runt om i Sverige och har märkt av en ”Så mycket bättre”-effekt.

– Jag brukar ha bra uppslutning, men jag upplever att det är ett uppsving, absolut. Det har blivit knökfullt, det gör mig glad.

Artisternas mest spelade låtar på Spotify nu / antal startade strömmar

NIKLAS STRÖMSTEDT

LISA NILSSON

JENNY BERGGREN

ISON & FILLE

SVEN-BERTIL TAUBE

KLEERUP

MIRIAM BRYANT

Tittarsiffror

I år:

Avsnitt 1 (Niklas Strömstedt): 1 627 000

Avsnitt 2 (Sven-Bertil Taube): 1 811 000

Avsnitt 3 (Miriam Bryant): 1 662 000

Avsnitt 4 (Jenny Berggren): 1 711 000

Avsnitt 5 (Ison & Fille): 1 133 000

Avsnitt 6 (Andreas Kleerup): 1 456 000

Avsnitt 7 (Lisa Nilsson): 1 524 000

Tittarsiffror

Förra året:

Avsnitt 1 (Ola Salo): 2 176 000.

Avsnitt 2 (Orup): 1 879 000.

Avsnitt 3 (Amanda Jenssen): 1 636 000.

Avsnitt 4 (Kajsa Grytt): 1 389 000.

Avsnitt 5 (Familjen): 1 206 000.

Avsnitt 6 (Carola): 1 985 000

Avsnitt 7 Love Antell: 1 312 000

Betyg

Totalt antal plus från Markus Larsson för de 6 bidragen

Jenny: 10

Miriam: 19

Niklas: 18

Lisa: 16

Kleerup: 19

Ison & Fille: 15

Taube: 15

Flest fyror: Miriam och Kleerup (två var)

Flest tvåor: Jenny (två stycken)

Skriverier i tidningarna okt-dec

Miriam Bryant: 690 artiklar

Sven-Bertil Taube: 701 artiklar

Jenny Berggren: 415 artiklar

Niklas Strömstedt: 517 artiklar

Andreas Kleerup: 505 artiklar

Lisa Nilsson: 566 artiklar

Ison & Fille: 447 artiklar

* Så många gånger respektive namn nämns tillsammans med ”Så mycket bättre” i svenska tryckta medier enligt Mediarkivet för tiden oktober-december 2015

Spotifystatistik

Flest antal spelningar för ”Så mycket bättre”-versionerna (samtliga framförda versioner)

1. Miriam Bryant

2. Lisa Nilsson

3. Ison & Fille

4. Kleerup

5. Jenny Berggren

6. Niklas Strömstedt

7. Sven-Bertil Taube

Procentuell ökning under programstart

(hela artistens katalog)

1. Sven-Bertil Taube (2020%)

2. Niklas Strömstedt (1906%)

3. Miriam Bryant (1455%)

4. Lisa Nilsson (478%)

5. Kleerup (471%)

6. Ison & Fille (319%)

7. Jenny Berggren (169%)

Procentuell ökning under dedikerat program

(hela artistens katalog)

1. Miriam Bryant (3350%)

2. Sven-Bertil Taube (2617%)

3. Niklas Strömstedt (1906%)

4. Jenny Berggren (1332%)

5. Kleerup (808%)

6. Ison & Fille (727%)

7. Lisa Nilsson (642%)

Antal följare i sociala medier

Instagram

Jenny: -

Miriam: 82 500

Niklas: 32 400

Lisa: 13 800

Kleerup: 8 295

Ison & Fille: 727 + 21 300

Sven-Bertil: -

Twitter

Jenny: 2 192

Miriam: 18 500

Niklas: 4 029

Lisa: 2 219

Kleerup: 25 800

Ison & Fille: 9 099

Sven-Bertil: -

Facebook

Jenny: 11 469

Miriam: 198 222

Niklas: 23 694

Lisa: 3 983

Kleerup: 28 407

Ison & Fille: 41 500

Sven-Bertil: 472