SVT anmäls för Ledin-hyllningen

Uppdaterad 2018-08-20 | Publicerad 2012-07-26

Nu ska Granskningsnämnden avgöra om stjärnans extratimme var reklam

Hans tv-tid i ”Allsång på Skansen” beräknades ­vara värd 48 miljoner ­kronor.

Nu har SVT anmälts till Granskningsnämnden för sin Tomas Ledin-hyllning.

Otillåten reklam, menar anmälaren.

Kritiken var hård mot SVT efter beslutet att ge Tomas Ledin en timme på Skansen direkt efter ­allsången. I synnerhet då Ledin har en show på ­Cirkus i Stockholm på gång och en ny skiva ute i ­handeln.

Enligt mediebyråer Nöjesbladet pratade med ­beräknades tv-tiden vara värd hela 48 miljoner kronor.

Nu anmäls programmet.

Granskningsnämnden tog under gårdagen emot en anmälan om otillbörligt kommersiellt gynnande. Anmälaren skriver bland annat:

– Granskningsnämnden bör granska varje enskild detalj i de ­beslut som fattats för att ­genomföra denna marknadsföringsinsats åt Tomas Ledin och hans skivbolag.

Riktar hård kritik

Hårdast kritik mot SVT har skivbolagsdirektören Bert Karlsson riktat. Han tycker att Ledin förtjänar hyllningskonserten och ser inte några problem med den – men han är inte heller förvånad över att programmet anmälts.

– Det är självklart att det är ­reklam, den som säger något ­annat är ju löjlig, då måste man erkänna det. Jag tycker SVT borde slopa sina regler helt och hållet – det fungerar ändå inte. Jag vet inte vad de står för längre – det finns ingen kon­sekvens.

Personen som gjort ­anmälan är inne på samma spår som Karlsson.

– Att SVT väljer att marknadsföra Tomas Ledin på det sätt man gjort är en otillbörlig marknadsföring av honom som artist, ­skriver han.

Mathias Engstrand är nöjeschef på SVT och ­menar att allt gått enligt planen.

– Precis som vi tänkt, det var en värdig hyllning av Tomas Ledin. Jag ser inget otillbörligt gynnande i det här.

Inte heller allsångens projektledare Susanne ­Jacobsson har någon ­förståelse för anmälan.

– Nej, jag tycker inte att det var någon reklam. Men det är upp till Granskningsnämnden att avgöra, så vi får vänta och se vad de kommer fram till.

Vanligt att anmäla

Mathias Engstrand oroar sig inte över utfallet.

– Det är vanligt med ­anmälningar till Granskningsnämnden, och jag ­välkomnar dem alla. Det är bra med diskussioner om hur SVT gör sina program och det är viktigt att folk ­bryr sig och delar med sig av ­sina åsikter. Men jag är ­inte ett dugg orolig över den här anmälan.

Nöjesbladet har sökt ­Tomas Ledin för en kommentar.

De har blivit fällda tidigare

2001 sände TV4 ett timslångt konsertprogram om ­Tomas Ledin som hette ”Festen har börjat”. Samma titel som ­Ledins då nyligen släppta samlingsplatta, som direkt sålde trippel platina.

I programmet, där Ledin inte själv medverkade, varvades konsertbilder med inslag där kända personer talade sig varma om artisten. Granskningsnämnden för radio och tv fällde TV4 för otillbörligt gynnande och påförde en straffavgift om 200 000 kronor.

2005 fällde granskningsnämnden SVT-programmet-”Wild Kids” för otillbörligt gynnande, sedan ett känt varumärke syntes i rutan i över en minut.
 

2008 fälldes Stjärnorna på slottet i SVT för gratis­reklam. Skådespelaren Britt Ekland bar en munktröja av märket Abercrombie & Fitch, som exponerades i sammanlagt tre ­minuter.

Detta har hänt

I tisdags valde SVT att sända en timme lång hyllnings­konsert med Tomas Ledin på ­Skansen direkt efter allsången.

Värdet för en timmes exponering i SVT? 48 miljoner ­kronor, enligt mediebyråer ­Nöjesbladet pratade med.

Skivbolagsdirektören Bert Karlsson riktade kritik mot ­beslutet.

”Det är dubbelmoral så det sjunger om det. De backar aldrig för att göra reklam på SVT. De är hycklare och bryr sig helt enkelt inte”.