Trenden: Köpa mat på internet

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-03-26

Det har blivit en ny trend.

Nu väljer allt fler att handla sin mat på nätet.

– Vi växer hela tiden, säger Kicki Theander, vd och grundare för middagsfrid.se.

I takt med att internet blir vardag och allt från bankärenden till klädshopping går att sköta online kommer nu också matbutikerna på nätet. Fler och fler upptäcker tjusningen med att slippa ägna timmen efter jobbet i långa svettiga köer mellan stressiga människor och trötta gnälliga barn.

Därför växer e-handeln bland livsmedel.

– Vår typiska kund är en ung familj mitt i livet med relativt små barn, som helt enkelt använder våra tjänster för att få livspusslet att gå ihop, säger Claes Hessel, VD för mataffären.se som är en av Sveriges största matbutiker på nätet.

En ny trend

Claes Hessel vittnar om att antalet kunder som upptäcker möjligheterna med att handla på nätet hela tiden blir fler.

– Vi får nya kunder hela tiden, inom alla åldersgrupper, och väldigt många av dem är återkommande. Man handlar allting hos oss.

Färdiga matkassar

Det finns olika typer av matbutiker på nätet. En del av dem erbjuder helhetslösningar med färdiga matkassar och recept för hela veckan.

– Vi växer hela tiden, det tyder ju på att fler och fler upptäcker hur bekvämt det här sättet att handla är. Vår vanligaste kund är en kvinna mellan 30 – 50 år. Sedan är det hela familjer som äter maten, men det är oftast kvinnor som beställer, säger Kicki Theander som är VD för och grundare av nätbutiken Middagsfrid.se.

Hon menar att konceptet, med färdiga matkassar levererade direkt hem till dörren tillsammans med enkla recept, lockar fler till köket.

– Att det är så enkelt gör att även tonårsbarnen och andra som kanske inte brukar laga vardagsmat lockas till köket. Sedan är det förstås väldigt bra för pensionärer som inte orkar bära hem tunga matkassar.

Lina Thorén, Minimedia

Följ ämnen i artikeln