"Han fastnade och drogs med ner i djupet"

Publicerad 2013-08-10

Hoppet var över.

Segelfartyget Wyvern var dömt att gå till havets botten öster om Öland.

Då beslutar Koen van Gogh, 21, att göra ett sista räddningsförsök.

– Jag ser hur han fastnar i någonting och dras med ner i djupet, säger Mikael Johansson, skeppare vid Sjöräddningen.

Klockan 05.21 på torsdagsmorgonen den 11 juni får Sjöräddningscentralen i Göteborg in nödanropet.

Det norska segelfartyget Wyvern tar in vatten och behöver hjälp öster om Öland.

En stor räddningsinsats dras igång för att rädda de tio besättningsmännen.

Två helikoptrar är först framme vid platsen.

Åtta besättningsmän vinschas upp och evakueras.

– De sista två försöker få i gång pumparna för att få bort vattnet fram till åttatiden. Då gör de bedömningen att skeppet inte går att rädda, säger Tobias Fälth på Sjöfartsverket.

Försöker rädda skeppet

Räddningsoperationen är avslutad.

– Alla är i säkerhet, säger Mikael Johansson, skeppare på Sjöräddningssällskapets båt Rescue Carnegie som precis kommit fram till platsen.

Då dyker det holländska segelfartyget Wylde Swan upp.

– Besättningen vill gärna rädda det sjunkande skeppet och ber om vår hjälp, men vi gör bedömningen att det är för farligt, säger Mikael Johansson.

Allt går väldigt snabbt

De varnande orden biter inte.

– De kör upp jämsides med det sjunkande skeppet och lyckas sätta ombord tre personer.

Koen van Gogh, 21, är en av dem.

Men istället för att rädda skeppet gör de bara allting ännu värre.

– Jag misstänker att de öppnar luckan för att komma ner och tömma vatten, men det leder bara till att det kommer in mer vatten och sjunkningsprocessen påskyndas.

Nu går allting väldigt snabbt.

– Vi ser hur båten börjar guppa fram och tillbaka. Plötsligt går aktern under och kommer inte upp igen.

Besättningsmännen hoppar

De tre besättningsmännen inser nu att hoppet om att rädda fartyget är förlorat.

– Jag ser hur en första person hoppar över bord. Jag ser hur en andra person hoppar över bord, men när den tredje hoppar ser jag hur han fastnar i någonting. Han kämpar, men åker med fartyget ner i djupet, säger Mikael Johansson.

Tre dagar senare bärgar Kustbevakningen Koen van Goghs kropp från 55 meters djup.

Mikael Johansson tycker att hela historien är konstig.

– Det hade ju kunnat sluta lyckligt.

"Vi står för beslutet"

Han vill inte skuldbelägga någon.

– Men skepparen är ansvarig för sin besättning och de tar en stor risk. Jag hade inte tagit det beslutet, säger Mikael Johansson.

Jurgens Hanekom är skeppare på Wylde Swan.

– Vi står för beslutet, det var korrekt. Hade vi bara kommit lite tidigare så hade vi lyckats rädda Wyvern. Det är ett unikt skepp, säger han.

Vad tänkte ni när ni försökte rädda skeppet trots alla varningar?

– Vi trodde att vi skulle lyckas. Vi gjorde inte bedömningen att det var för farligt. Hade de svenska sjöfartsmyndigheterna sagt klart nej, hade vi självklart följt det beslutet. Men de sa bara att de inte skulle hjälpa oss, säger Jurgens Hanekom.

Klassas som en olycka

Han beskriver Koen van Gogh som en väldigt erfaren sjöman.

– I Nederländerna börjar man segla när man är väldigt ung så vid 21-års ålder är man väl medveten om havets faror.

Hur känns det att en av era besättningsmän är död?

– Det känns förstås inte bra, säger Jurgens Hanekom.

Koen van Goghs död klassas som en olycka.

Några misstankar om brott har aldrig funnits.

– Även om de blev varnade så är det här ändå inget brott, säger Lina Isaksson Funke vid polisen i Kalmar.