Britta blåstes av pizzaligan

Uppdaterad 2016-04-25 | Publicerad 2016-04-24

Fick faktura för maträtter hon aldrig köpt

Bedragarna beställer ­pizza på nätet – och låter andra personer stå för ­notan.

Över 200 personer i Örebro län är drabbade, skriver NA.

Britta Gustafsson, 83, fick en faktura på 511 kronor för mat hon aldrig ­beställt eller fått.

– Det är ju konstigt och tråkigt, och man undrar så, vem är det som har gjort det här? säger Britta Gustafsson.

– Hamburgertallrik stod det först. Kebabpizza, kycklingtallrik, Coca-Cola gånger tre och Fanta gånger tre. Och sen Coca-Cola igen, 33 centiliter. Och sen, vad står det, chilicheese, chilicheese. Och utkörningsavgift.

Det är en stor middag för en 83-åring. Men Britta Gustafsson i Örebro såg aldrig röken av maten som någon har beställt i hennes namn och till hennes adress.

Anmäldes varje dag

Britta är inte ensam. Örebropolisen har fått in mellan 200 och 300 anmälningar om liknande bedrägerier de senaste två månaderna.

– Nu har det lugnat sig ­lite, men ett tag kom det in ett tiotal anmälningar varje dag, säger Leif Lexon, chef för Örebropolisens bedrägerirotel till Nerikes Allehanda.

Britta Gustafsson berättar att två personer till på hennes gata har fått liknande fakturor från sajten onlinepizza.se.

– På det viset fick man ­reda på att man inte var ensam, det var två damer till i min ålder. Den ena fakturan var på 400 och den andra var på 1 200 kronor, säger Britta Gustafsson.

Lätt att skapa konto

Vem som helst kan skapa ett konto på onlinepizza.se, och ange en annan persons namn och adress. Vid beställningen fyller bedragarna i sitt eget mobil­nummer i fältet som heter ”övrigt”.

– Och de som levererar bryr sig inte om att ta reda på vem som tar emot pizzorna, säger Leif Lexon på polisen till NA.

Bedragarna tar emot de beställda varorna i trapphuset och fakturan hamnar i offrets brevlåda.

– Det kan finnas organiserad brottslighet bakom det här som i vissa fall sam­arbetar med pizzerior, säger Leif Lexon.

Polisen kommer inte ­vidare i utredningen.

– Vi har försökt kartlägga vilka telefonnummer och ip-adresser som använts, vilka pizzerior som har levererat med mera. Vi har till och med själva ­beställt pizzor för att se hur det fungerar, säger Leif ­Lexon.

”Det är ju katastrof”

Han är kritisk mot faktura­företaget Klarnas och Onlinepizzas rutiner.

– Det är ju katastrof. Man kan inte bara skicka en faktura till någon man tror har beställt en pizza, säger Leif Lexon till NA.

På Onlinepizza är de medvetna om problemen med bluffakturorna, men hänvisar till att det är Klarnas system som brister.

– Vi är inte nöjda så klart. Förhoppningsvis får vi en lösning inom en snar framtid som kommer hjälpa ­ganska mycket, tror vi, ­säger press­kontakten Josefin Jerndahl.

Klarna skriver i ett mejl att de som får fakturor på varor de inte beställt ska kontakta både dem och polisen. De uppmanar personer som utsatts för den här typen av brott att bestrida istället för att betala.

– Att utnyttjas av bedragare på det här sättet är både jobbigt och frustrerande. Både Onlinepizza och vi tar bedrägerier på stort allvar och har efter att detta uppdagades implementerat förändringar som har förbättrat situationen, precis som polisen noterar, säger Erik Engellau-Nilsson, presskontakt på Klarna.

Följ ämnen i artikeln