Ryanair vägrar betala flygresa

Uppdaterad 2018-07-12 | Publicerad 2007-10-12

Nu DO-anmäler kvinnan flygbolaget

Jamila Asibas fyraårige son fick inte följa med Ryanair-planet för att han krånglade.

Men flygbolaget vill inte ersätta familjen för resan som kostat 44 000 kronor.

Ombudsmannen mot etnisk diskriminering, DO, utreder om Jamila Asiba diskriminerades när hennes lille son förbjöds gå ombord på Ryanair-planet till Frankfurt för vidare färd till Saudiarabien.

Prio: bibehålla säkerheten

– Vår kapten agerade på rekommendation av polis och säkerhetspersonal. Vår besättning har som prio ett att bibehålla säkerheten ombord, säger Wilhelm Hamilton, nordeuropachef på Ryanair.

Jamila Asiba blev chockad när sonen nekades gå ombord och upplevde att det hela egentligen berodde på att hon är muslim.

Huruvida Jamila Asiba utsatts för diskriminering eller inte vill Ryanair inte diskutera i dagsläget.

– Det är en pågående utredning som jag inte vill kommentera, säger Wilhelm Hamilton.

Jamila Asiba fick stanna på backen medan resten av hennes sällskap på 25 personer flög iväg mot Saudiarabien. Flygbiljetterna och hotellnätterna som hon betalat runt 44 000 kronor för var plötsligt värdelösa.

”Förlorar rätten till kompensation”

– Om man blir ”off loaded” förlorar man rätten till kompensation. Vi måste följa de regler vi har, säger Wilhelm Hamilton.

Jamila Asiba har anmält ärendet till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som nu ska se över hennes rätt till ersättning.

– Jag har kvitton på allt och vill ha ersättning för resan, säger hon.

På Ryanair kan man inte svara på om man kommer att följa ARN:s beslut eller inte.

– Om vi anser att beslutet är i linje med den europeiska lagstiftningen som finns på området kommer vi att följa det, säger Wilhelm Hamilton.

Följ ämnen i artikeln