Fru Klimat gapar om kollektivtrafik

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-23

Detta är en kommenterande text. Analys och ställningstaganden är skribentens.

Först ett erkännande: Varje gång den här frågan har kommit på tal tidigare har jag varit måttligt intresserad. Fnulat på annat, gäspat inuti och tänkt nåt i stil med att ”det finns väl viktigare frågor”?

Varför prioritera just ”gratis kollektivtrafik”?

Men det var innan Fru Klimat slutade knacka försiktigt och i stället började tinnitusvråla rakt in i skallen på oss: ”Det måste till en FÖRÄNDRING!”

För nej, det räcker förstås inte med källsortering, lågenenergilampor, ekoisolering och ”Miljöbilar – vi har hela listan”, när strukturer får oss att handla helt tvärtemot. När det nu kommer att bli billigare att flyga till USA till exempel – ge mig ett odds på att vi flyger mindre?

Och vad spelar det för roll om folk köper utsläppsrätter till varann i present, när det bara i den svenska delen av handelssystemet finns 2,6 miljoner för många? Eller när vi har en politisk majoritet i kommun och landsting, som lägger över 30 miljarder på att bygga trafikleder som kommer att öka koldioxidutsläppen, samtidigt som man höjer priset på SL-kortet. Toppenstrategi för att uppnå Stockholms miljömål att ”andelen invånare som reser kollektivt ska öka”?

Vi är ju rätt simpla. Blir det smidigt (många turer, bekväma bussar och vagnar) och billigt (gratis eller åtminstone en kraftig prisreducering), så kommer fler att ställa bilen. ”Men vadå gratis, det kommer ju bli skitdyrt!”

Ja. Det är klart att det kostar. Det gör en trafikled också. Men det är alltid en fråga om prioritering.

Och jo, vi skulle vara tvungna att höja skatten. Några skulle ekonomiskt förlora (höginkomsttagare som kör bil) medan andra (alla vi som tjänar mindre än 40 000 och åker kollektivt) däremot skulle hamna på plus minus noll eller till och med tjäna på det.

Nyligen visade en undersökning att vår tilltro till politiker (miljöpartiet undantaget) och näringsliv när det gäller miljöfrågor är låg. Inte så konstigt. Därför är det faktiskt uppmuntrande med vänsterpartiets nya förslag om att testa och utvärdera gratis kollektivtrafik i två svenska regioner. Radikalt? Ja. Men kanske exakt vad som behövs?

Jennie Dielemans

Följ ämnen i artikeln