Silvana, 65, väntade två dygn på färdtjänst – fick lifta hem

Uppdaterad 2021-12-16 | Publicerad 2021-12-15

Silvana Sedin, 65, väntade i två dygn på färdtjänst.

Till slut valde hon att gå ut i kylan med sin rullator och lifta hem.

För henne har den globala pandemin fått stora lokala konsekvenser.

– Nu tar jag med mig kvällsmedicinen i väskan ifall jag inte kommer hem, säger Silvana Sedin.

Under hösten har det varit brist på taxibilar i Stockholm. Pandemin har slagit hårt mot branschen och företagen har haft svårt att möta efterfrågan.

Det drabbar särskilt äldre och sjuka, som Silvana Sedin, 65, på Ekerö.

På grund av flera olika sjukdomar behöver hon anlita färdtjänst för att handla, göra läkarbesök eller träffa vänner. Men ute på Ekerö finns ingen garanti för att taxibilarna kommer.

– Nu vågar jag inte besöka min bästa vän längre, säger hon.

Väntade i två dagar

Trots att Silvana och hennes bästa vän Karin bara bor några kilometer ifrån varandra tar resan hem ofta lång tid.

Som för några veckor sedan när hon beställde färdtjänst för att åka hem därifrån.

– Då blev jag blev låst hos Karin i två dygn, färdtjänsten kom aldrig, säger Silvana Sedin.

Då hon har livsviktig medicin hemma och en hungrig katt bestämde hon sig till slut för att gå ut på gatan med sin rullator.

– Jag fick gå ut och lifta. Det var iskallt, säger hon.

Silvana Sedin, 65, väntade i två dygn på färdtjänst.

Till slut kom en bilist som körde henne hem.

– Han sa att han inte trodde sina ögon och att det var bedrövligt att det var så här.

Sedan hände samma sak igen, veckan efter. Även då slutade det med att Silvana Sedin liftade hem.

”Vi behöver varandra”

Att färdtjänsten ofta är oberäknelig och ibland dröjer väldigt länge har gjort Silvana Sedin osäker.

Hon har börjat väga riskerna med att besöka Karin och känner sig osäker på om de kan fortsätta träffas lika ofta längre.

– Det känns fruktansvärt, vi har varit vänner i 30 år och behöver varandra. Men det händer att jag inte kan komma hem, säger Silvana Sedin.

– Det är nästan så att jag vill gråta.

Större problem utanför stan

Taxibristen i Stockholm beror på att allt färre rest under pandemin. Resandet med färdtjänst gick ner hela 60 procent som mest, enligt Region Stockholm. Något som lett till att flera taxibolag gått i konkurs.

Problemet berör hela Stockholmsregionen, men på Ekerö utanför stan märks det särskilt tydligt, menar Silvana Sedin.

Silvana Sedin, 65 fick inte färdtjänst.

Hon berättar att de flesta chaufförer måste åka från centrala Stockholm och att det är svårt att hitta någon som vill göra det. Enligt Silvana Sedin har flera chaufförer sagt att det inte är värt att åka hela vägen ut till Ekerö för att göra en körning på några kilometer.

– En chaufför har skrikit åt mig att det är som att betala ur egen ficka. De är ibland irriterade och arga för att de måste åka så här långt ut.

SL: ”Ett gammalt problem”

Region Stockholm som är ansvariga för färdtjänsten säger att det just nu är problem med tidspassningen för färdtjänst. Men man menar också att ansvaret ligger på de avtalade taxibolagen, att anställa fler förare och ha fler tillgängliga bilar.

– Vi tycker naturligtvis inte att det är tillräckligt och vi gör allt vi kan för att sätta press på taxibolagen, säger Claes Keisu, pressansvarig på trafikförvaltningen i Region Stockholm.

Att färdtjänsten särskilt drabbats av förseningar och att det ibland inte kommer någon färdtjänst alls är olyckligt, enligt Claes Keisu. Han känner också igen Silvana Sedins uppfattning av att förare inte vill köra färdtjänst.

– Att enskilda taxiförare ibland tackar nej till en körning för färdtjänsten är ett gammalt problem som nu tyvärr blivit mer aktuellt när det är brist på bilar och förare. Detta är något vi har ständig dialog med taxiföretagen om och vi sätter press på att de ska se till att deras anslutna förare utför de färdtjänstresor som vi har avtalat om, säger Claes Keisu.

Cabonline: ”Ett stort pussel”

Cabonline, som administrerar Region Stockholms avtalade taxibolag, menar att de jobbar hårt för att rekrytera nya förare. Men att problemet också beror på halvledarbristen som gör att bilar inte levereras i tillräcklig snabb takt.

Cabonline känner dock inte till att det finns några regionala skillnader i Stockholm när det kommer till tillgänglighet.

– Vi har så pass mycket körningar att det inte spelar någon roll var i staden körningen är. Det är ett stort pussel som pågår dygnet runt, alla årets dagar, säger Ulf Samell, företagets presstalesperson.

Att enskilda taxiförare väljer bort färdtjänstkörningar är ingenting Cabonline har några uppgifter om.

– Nej, det är ingenting vi känner till, säger Ulf Samell.

Silvana Sedins fall, där hon fick vänta i två dagar på sin färdtjänst, vill Samell inte säga något om.

– Jag kan inte uttala mig i specifika fall. Det är lite olika mellan olika kommuner och regioner, därför jobbar vi tätt med de verksamheterna och har samarbeten med dem. Det finns en resegaranti eller liknande som man i så fall ska kontakta om taxin inte kommer, säger han.

– Färdtjänst är en fantastisk och viktig funktion. Det är en förlängning av kollektivtrafiken för vissa grupper som inte kan resa på egen hand. Det är därför viktigt för oss att de inte blir särbehandlade. Vi vill givetvis att det ska fungera för alla, säger Ulf Samell.

SL:s hemsida