"Ett år av barndomen som satts på paus"

Publicerad 2021-03-10

Distansundervisning leder till få pauser och sociala kontakter. Många barn saknar struktur och lider av sömnsvårigheter och skoltrötthet, visar Rädda Barnens rapport. Arkivbild.

Den psykiska ohälsan hos barn ökade under pandemiåret 2020, konstaterar Rädda Barnen i en ny rapport. Slutsatserna om barnens livssituation påminner om dem i Bris-rapporten som presenterades på tisdagen.

Många är oroliga för att de eller deras familjer ska bli allvarligt sjuka av viruset eller till och med dö. De mår dåligt av inställda fritidsaktiviteter och saknar sammanhang och struktur. Många barn lider också av sömnsvårigheter och skoltrötthet.

Distansundervisningen gör att det är svårare att hänga med och flera uttrycker oro för att de inte lär sig tillräckligt, vilket i förlängningen skapar stress för betyg och för framtidsutsikter.

"Det är ett år av barndomen som sätts på paus. Det finns en enorm frustration hos många barn", säger Helena Thybell, generalsekreterare på Rädda Barnen, i ett pressmeddelande.

Rädda Barnen anser att regering, myndigheter och skola behöver göra en kartläggning av barns behov och titta på vilka som i första hand har ett akut behov av att vara i en skolmiljö.

Man föreslår också uppsökande elevhälsovård, där skolpersonal regelbundet tar kontakt med varje enskild elev och frågar hur de mår.

PODD EU och jakten på vaccin

Aftonbladet Daily med Wolfgang Hansson, utrikespolitisk kommentator på Aftonbladet.

Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen