Ny dödsolycka med "självkörande" Tesla utreds

Uppdaterad 2018-05-03 | Publicerad 2018-03-31

Teslan, en SUV, fattade eld efter kraschen. Myndigheterna utreder nu vilken roll bilens autopilotsystem hade i olyckan.

Frågorna kring säkerheten med "självkörande" bilar växer efter en dödsolycka med en Tesla i Kalifornien för drygt en vecka sedan.

Enligt elbiltillverkaren visar bilens loggbok att föraren till bilen, en Tesla Model X, hade släppt ratten sex sekunder innan bilen skenade in i mitträcket på motorvägen i Kalifornien, krockade med två andra fordon och fattade eld. Trots att föraren hade tid på sig och obegränsad sikt, reagerade denna inte. Föraren dog.

Olyckan är den andra i år med en Tesla som utreds av amerikanska trafiksäkerhetsstyrelsen NTSB, som i allt högre grad fokuserat på så kallad självkörande bilteknik efter att tidigare mest utrett flygolyckor, rapporterar The Wall Street Journal.

Efter en dödsolycka i Florida 2016 konstaterade myndigheten att begränsningar i bilens operativa system spelade en stor roll. Autopilotsystemet tillåter föraren att använda detta långa sträckor tvärtemot företagets varningar, och systemet kan användas på vägar det inte är avsett för, ansåg NTSB. Att föraren som en säkerhetsåtgärd bör hålla händerna på ratten är inte heller en garanti för att denna är uppmärksam på trafiken, enligt NTSB.

Tesla försvarar sig med att autopilotsystemet inte ska ses som självkörande, utan en hjälp för föraren som alltid bör bibehålla uppmärksamheten, samt att antalet olyckor är relativt sett få.

Bara några dagar före den senaste olyckan blev en kvinna ihjälkörd av en "självkörande" Ubertaxi-bil, en Volvo XC90, i Arizona.

Följ ämnen i artikeln