Valet som avgörs hemma i tv-soffan

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-12-19

BOSTON. Det viktiga primärvalet i Iowa avgörs i tv-soffan.

För att locka väljare satsar presidentkandidaterna tillsammans hundratals miljoner dollar på tv-reklam.

I Iowa visas nu över 400 politiska reklaminslag – om dagen.

Världens blickar är riktade mot mellanvästern i USA. Om bara drygt två veckor avgörs det så viktiga första primärvalet, i delstaten Iowa.

Resultatet i delstaten - som använder sig av nomineringsmöten, så kallade caucuses – kommer antagligen att sätta tonen för utgången i de efterföljande primärvalen.

Därför satsar nu presidentkandidaterna allt och lite till för att nå framgång den 3 januari. Och kandidaterna verkar vara överens om att nycken till framgång stavas: tv-reklam.

800 miljoner dollar

Tillsammans pumpar de in hundratals miljoner dollar i reklamkampanjerna och i början av februari beräknas kostnaden uppgå till 160 miljoner dollar. Vid presidentvalet i november väntas siffran landa på närmare 800 miljoner dollar. Aldrig tidigare har det satsats så mycket pengar på politisk tv-reklam i USA.

Bara i Iowa rullar dagligen 400 reklaminslag i rutan. Enligt en undersökning av brittiska The Guardian, visade de lokala tv-kanalerna åtta politiska reklamfilmer – inom loppet av en halvtimme.

Den kandidat som satsat hårdast på att marknadsföra sig själv via tv-reklam är republikanen Mitt Romney. Han har spenderat fem miljoner dollar från sin egen förmögenhet på filmerna.

Attack mot konkurrenterna

Några av 30-sekundersklippen ägnar Romney åt att gå till attack mot konkurrenten Mike Huckabee. De två har drabbat samman vid flera debatter, framför allt i diskussioner gällande den illegala invandringen.

Men fungerar verkligen reklaminslagen med verbala attacker mot andra politiker?

– När du väljer ett sådant inslag, så visar det att du börjar bli nervös, säger forskaren Dennis Goldford vid Drake University till L.A. Times.

Kanske var det därför Mike Huckabee valde att inte slå tillbaka.

– De (väljarna i Iowa) vill höra presidentkandidaterna prata om vad de vill göra och varför de är kvalificerade till att bli USA:s nästa president. Inte varför andra bör bli diskvalificerade, säger Huckabees mediakonsult Bob Wickers.

Önskar väljarna god jul

Republikanens senaste inslag är dock inte helt i linje med Wickers uttalande. Iförd en röd stickad tröja, med ”Stilla Natt” spelandes i bakgrunden, frågar Huckabee om tittarna blivit trötta på all tv-reklam med politiska inslag. Med en julgran och vad som ser ut som ett vitt kors i bakgrunden, önskar Mike Huckabee sedan alla väljare en god jul.

Om det budskapet gick hem i stugorna i Iowa?

Den 3 januari vet vi svaret.