Märket säljer underkläder med helt vanliga kvinnor

Publicerad 2016-10-11

Modevärlden har de senaste åren tagit många kliv framåt för att visa sig mer inkluderande.

Nu tar ett nyzeeländskt underklädesmärke ett steg till – och använder bara oretuscherade, vanliga kvinnor i en kampanj för underkläder, skriver Harpers Bazaar.

Lagom till det nyzeeländska märket Lonely Lingeries höst- och vinterkollektion lanserar de en kampanj där modellerna är helt vanliga kvinnor – och bilderna på dem oretuscherade.

I kampanjen finns kvinnor i alla former, storlekar och hudfärger och bland dem återfinns en balettdansös, en transkvinna och fotografen June Canedos egen mamma.

”Viktigt att vara stolt över sig själv”

Helene Morris, designern bakom klädmärket, kallar dem ”självständiga kvinnor som alla kan säga att de är stolta över sig själva”. Hon menar att kampanjen är viktig eftersom kvinnor än i dag får glåpord kastade mot sig för hur deras kroppar ser ut och minoriteter fortfarande har en undanskymd plats inom modevärlden.

– Jag vill bara att kvinnor ska kunna acceptera vilka de är och uppskatta vad de för med sig till den här världen. Det är viktigt att vara stolt över hur man ser ut – oavsett storlek och hudfärg, säger Zara Mirkin, som stylade kampanjen, till Harpers Bazaar.