Robert Collin: bästa lösningen med svensk ägare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-03-10

Men folk på Volvos testkörning i Monaco vet ingenting

Aftonbladets bilexpert Robert Collin tror på en svensk ägare till Volvo – det blir bäst för varumärket. Men än så länge är köpet bara rykten, säger han.

– Volvos folk på testkörningen i Monaco vet ingenting, säger han.

Robert Collin

Collin välkomnar ett svenskt ägande av Volvo – men affären är bara ett rykte, menar han.

– Ford jobbar väldigt aktivt med att hitta köpare och alla skulle nog tycka det var väldigt trevligt med svenska ägare. Men bilbranschen är osäker – det som experterna förutspår en dag är helt osannolikt nästa dag, säger han.

"Rausing eller Wallenberg"

En svensk ägare är bäst för att säkra varumärket på lång sikt, menar Robert Collin.

– Det spekuleras i att Volvo lastvagnar ska köpa och att P G Gyllenhammar har ett finger med i spelet.

Han menar att affären kräver investerare som har rejält med pengar.

– Det behövs solida företagare som Kamprad, Rausing eller Wallenberg. Jag tror inte att något riskkapitalbolag skulle ha råd att vara ägare. De har fått ont om pengar under krisen och kan svika snabbt om det kostar för mycket.

Investeringarna som ska göras är enorma – mycket ska förnyas och miljöanpassas. Bara Volvos nya bränslesnåla dieselmotorer har kostat elva miljarder på två år.

Ford har sänkt kvaliteten

Ett svenskt ägande skulle säkra Volvos kvalitetsstämpel, menar Robert Collin.

– Volvo står för kvalitet, miljötänkande och design. Det tror jag svenska eller europeiska ägare är bäst på att bevara. Kinesiska ägare riskerar att urholka varumärket.

Han menar att Ford dragit ner på kvaliteten i Volvo.

– Ford är ju ett billigare märke och man har ibland satt in billigare lösningar i Volvo, till exempel sämre växellådor och tunnare plast. Sådana lösningar har inte varit helgjutna för volvo.

Vilka har störst möjligheter att överleva, Volvo eller Saab?

– Volvo är mycket starkare eftersom de har en egen produktion. De gör egna motorer och skulle klara sig utan Ford. Saab är däremot helt integrerat i General Motors och skulle få svårt att klara sig utan dem.

– Men samtidigt – allt kan hända i bilbranschen. Chrystler var helt utdömt, sedan gick Fiat in och köpte dem. Det handlar om vad som finns i huvudet på köparna.