Planet var överbokat – då lämnades 13-åringen ensam kvar

Publicerad 2018-05-18

Flygplanet lyfte från flygplatsen – utan 13-åringen.

När det visade sig att flygplanet var överbokat lämnade Norwegian en 13-årig pojke kvar på flygplatsen. Nu rasar den danske pappan Erik Jacobsen mot flygbolaget .

– Jag är rasande. Det var ett barn som de lämnade, det gör man inte på en flygplats, säger han till Ekstrabladet.

Danske Erik Jacobsens 13-årige son skulle flyga från Norge och hälsa på sin mamma i Danmark, en resa som bokats i januari. När sonen skulle gå till gaten på flygplatsen i Oslo såg han att det stod SBY, standby, på hans boardingkort istället för platsanvisning, skriver Ekstrabladet.

Han messade sin pappa och frågade vad det betydde och fick svaret att han skulle fråga personalen i gaten. De i sin tur bad honom att vänta till de andra passagerarna gått ombord på Norwegianplanet. Sen fick 13-åringen beskedet – han fick inte plats på planet. Han skulle istället uppsöka kundtjänst sa de.

– Han ringde till mig och jag fick guida honom till någon som kunde hjälpa honom att hitta till kundservice. Där fick han en plats på nästa flyg. Men det var bara för att jag guidat honom till kundservice som han kom på nästa flyg, det var ingen annan som hjälpe honom, säger Erik Jacobsen.

Erik Jacobsen är inte nöjd med behandlingen.

– Jag är rasande. Det var ett barn som de lämnade, det gör man inte på en flygplats, säger han.

I framtiden kommer han inte att åka med Norwegian igen.

– För två år sedan utsattes vi för samma sak och då hade han ändå en ledsagare från flygbolaget vid sin sida. Den gången lovade de guld och gröna skogar – men nu har det hänt igen.

Flygbolaget: Man måste boka ledsagare

Andreas Hjörnholm, som är kommunkationschef för bolaget, bekräftar händelsen. Pojken ska inte ha kommit med planet då det var överbokat, vilket han beklagar. Enligt honom fick inte pojken hjälp då han är över tolv år gammal och att föräldrarna inte betalt extra för en ledsagare på flygplatsen.

– Så snart man fyller tolv år är det den som bokar biljetten som behöver uppmärksamma oss om att det är en person som behöver extra hjälp, säger han till Ekstrabladet.

Andreas Hjörnholm poängterar dock att det är flygbolagets ansvar om passagerare blir kvar på flygplatsen.

– Jag säger inte att det är föräldrarnas ansvar. Jag säger att reglerna är sådana att om du är tolv år så måste du boka ledsagare som en extra tjänst. För barn under tolv år är det däremot obligatoriskt.

Har man inte ledsagare och är över tolv år så räknas man som en vanlig passagerare menar han, skriver tidningen.

Följ ämnen i artikeln