”Lärarna går på knäna med de nya nationella proven”

Publicerad 2013-06-07

Lärare ansvarar för över 400 prov - extra

Julia Wannberg är lärare för sjätteklassare i en skola i Nacka: ”Det har varit en extrem arbetssituation för mig som lärare och barnen har också blivit lidande.”

De nya nationella proven i SO och NO har satt hård press på landets lärare som ofta tvingas lägga mer tid på att rätta prov än undervisa i klassrummen. Nu pustar de äntligen ut efter en extrem vårtermin.

– Jag har ansvarat för 430 nationella prov och fått stressymptom, säger Julia Wannberg, lärare för årskurs 6 i en skola i Nacka.

De nationella proven i matte, svenska och engelska har utökats när regeringen på prov infört nationella prov i samhälls- och naturämnen, även kallat SO och NO för årskurs 6 och 9 i landets grundskolor.

– Det har varit en extrem arbetssituation för mig som lärare och barnen har också blivit lidande. Jag har elever som har brutit ihop och börjat gråta av anspänningarna som alla de nationella proven har medfört, säger Julia Wannberg.

– Det värsta är att resultatet är att jag inte har gett barnen mer pedagogik – jag har bara mätt dem mer, säger hon.

Eva-Lis Sirén, ordförande i Lärarförbundet är mycket kritisk till hur de extra proven påverkar lärarnas arbetssituation.

– De reaktioner vi har fått från lärare har varit starkare än jag tror att många förstår. Sammantaget har lärare fått jobba tre veckor extra för att hinna med allt arbete. Lärarna går på knäna och är helt förtvivlade, säger hon.

Lärarförbundet vill ha dansk lösning

Som lösning på problemen vill Lärarförbundet bland annat att proven i SO och NO ska vara frivilliga. De vill också att en stor del av rättningen ska kunna göras digitalt, på liknande sätt som man redan nu gör i Danmark. Enligt utbildningsminister Jan Björklund (FP) kan det senare bli verklighet.

– De nationella proven har kommit för att stanna men min bedömning är att vi bör övergå till en centraliserad rättning, säger han till Ekot.

Skolverket inväntar svar på en enkät som berörda lärare har fått fylla i om hur de extra nationella proven har fungerat.

– Det vi kan påverka är utformningen av proven. Vi kommer lyssna extra noga på lärarnas svar, enligt Karin Hector Stahre, enhetschef på Skolverket.