Lärare tvingas betygsätta elever de inte undervisat

Publicerad 2016-08-10

Lärarbristen gör att lärare kan tvingas sätta betyg på elever som de inte undervisat.

Det berättar högstadieläraren Jenny Johansson.

– Att betygsätta en elev är mer än att bara se ett provresultat, säger hon.

Högstadieläraren Jenny Johansson: ”Att betygsätta en elev är mer än att bara se ett provresultat”.

Lärarnas Riksförbund varnar för att lärarbristen är allvarligare än någonsin. Ordförande Åsa Fahlén hävdar att betygssättningen kan bli rättsosäker.

– De stora förlorarna är eleverna, säger hon till Aftonbladet.

Jenny Johansson är lärare vid en högstadieskola i Ale kommun i Västra Götaland. Förra läsåret fick hon och hennes kollegor uppleva lärarbristen.

– Rektorerna hade jättebekymmer med att få tag på behöriga lärare. De slet, särskilt inom natur- och teknikbiten, och framför allt var det svårt i mitt arbetslag, säger hon.

Springvikarier avlöste varandra

Skolan tog in en stor mängd vikarier. Men det var inte lätt att få tag på vikarier som kunde stanna en längre tid. Springvikarier, som Jenny Johansson kallar dem, avlöste varandra. Hon och hennes kollegor fick stötta vikarierna, handleda dem och hjälpa till med planering.

– Arbetsbelastningen ökade, men skolan var villig att ersatta oss ekonomiskt. Mot vårkanten var vi flera stycken som fick gå in och ta extra klasser, som egentligen inte rymdes i vår tjänsteplanering från början. Även för det ersattes vi ekonomiskt.

Så du jobbade mer än 100 procent?

– Ja, det kan man säga.

”Omöjligt säkerställa”

En anledning till att Jenny Johansson och kollegorna behövde ta sig an fler klasser var att de behövde stötta betygssättningen. Det gjorde att hon fick sätta betyg på elever som hon inte undervisat, men i ett ämne hon är behörig i.

Hur är det att sätta betyg på elever som du inte undervisat?

– Det är jättesvårt. Det är omöjligt att säkerställa. Att betygsätta en elev är mer än att bara se ett provresultat. Du måste träffa eleven, prata med eleven och se hur eleven för en kommunikation i klassrummet.

Vikarier ger inte röd tråd

Håller du med om att det är rättsosäkert?

– Ja, det håller jag med om. Dels gällande detta att sätta betyg på en klass som man inte har undervisat, men också detta med strövikarier som gör att det inte blir en röd tråd i undervisningen. En klass kan ha en vikarie, som är inne en eller två veckor, sedan kommer en ny som inte har någon aning om vad den tidigare har gjort, säger Jenny Johansson.

Angelica Karlsson, Julia Wågenberg