SAS ställer in Egypten-flygningar

Uppdaterad 2015-11-06 | Publicerad 2015-11-05

Frågetecknen kring flygolyckan i Egypten skapar politiska motsättningar. Ryssland och Egypten uppmanar till försiktighet i terrorspekulationer.

Flygbolag, däribland SAS, ställer in flygningar till Sharm el-Sheikh.

Lufthansas dotterbolag Edelweiss och Eurowings, som flyger till Sharm el-Sheikh två gånger i veckan, stoppar sina avgångar, meddelade Lufthansa på torsdagen.

Bolagen Emirates och Air France väljer att inte flyga över Sinaihalvön. Beskeden kom sedan Storbritannien stoppat alla flygningar till och från semesterorten.

Förändrat säkerhetsläge

SAS flyger en gång i veckan från Köpenhamn till turistorten Sharm el-Sheikh. Bolaget har beslutat att ställa in flygningen på lördag.

– Det är mot bakgrund av utvecklingen de senaste dagarna och säkerhetsläget. Sedan får vi göra en ny värdering nästa vecka, säger Henrik Edström, presschef på SAS, till TT.

Inställelsen drabbar det danska charterbolaget Atlantis Rejser.

– Vi har tagit det här beslutet tillsammans med charterarrangören, säger Henrik Edström.

Bombmisstankar

Storbritannien och USA har antytt att det kan handla om ett terrordåd där Islamiska staten misstänks ha planterat en bomb ombord på planet. Dessutom ifrågasätts säkerhetsarrangemangen på flygplatsen vid Sharm el-Sheikh. Samtliga britter på turistorten ska evakueras och förutom Storbritannien har länder som Nederländerna, Irland och Ukraina tills vidare stoppat alla flyg till området.

Den brittiske premiärministern David Cameron och Egyptens president Abd al-Fattah al-Sisi genomförde en gemensam presskonferens på torsdagen, där den egyptiske ledaren uttryckte förståelse för brittisk oro och lovade att samarbeta.

Olyckligt politiserande

Ryska och egyptiska myndigheter tillbakavisar spekulationer om terrordåd och från ryskt håll kommer uttalanden om att Storbritanniens beslut egentligen beror på missnöjet över Rysslands agerande i Syrien.

Jan Ohlsson, chefredaktör för Travel Insider, påpekar att den egyptiska haveriutredningen senaste teori verkar utgå från en exploderande motor.

– Det är olyckligt att det politiska maskineriet gått i gång. Risken med det är att haveriutredningen försenas och man kan fråga sig om utredningen blir öppen eller inte, säger han till TT.

– Är de svarta lådorna i gott skick så bör man kunna utläsa om det fanns en bomb ombord av olycksförloppet, men fortfarande tycker jag att teorin om att det är något annat som exploderat kvarstår, säger Ohlsson

Terrorexperten Magnus Ranstorp är öppen för flera alternativ och vill inte alls utesluta att en bomb förts ombord:

– Är flygsäkerheten i området dålig? Ja, den håller inte alls samma standard som i Europa. I det här fallet kan man misstänka att en person kanske kommit in bagagevägen eller att någon ur markpersonalen har slunkit igenom.

TT