Kustbevakningen: Risk för nya oljeutsläpp

TT

Publicerad 2023-10-27

Personal från Kustbevakningen och Sölvesborgs kommun arbetar med sanering efter oljeläckaget från passagerarfartyget Marco Polo vid naturreservatet Spraglehall.

Risken för nya utsläpp från det grundstötta fartyget utanför Blekingekusten ökar ju längre tiden går, enligt Kustbevakningen. Ombord finns 300 000 liter olja i tankar som hittills är oskadda.

Det har nu gått fem dagar sedan passagerarfartyget Marco Polo gick på grund i Hanöbukten i Blekinge.

Hur mycket olja som läckt ut från skadade tankar är oklart, men hittills har Kustbevakningen plockat upp 23 000 liter olja. Ombord på fartyget finns 300 000 liter olja i tankar som inte är skadade, berättar Kustbevakningens basplatschef John Månsson vid en pressträff.

– Arbetet runt haveristen fortsätter. Vi har enheter på plats dygnet runt, säger han.

Kan svänga i olika riktningar

En tidig prognos pekade på att den läckte oljan skulle röra sig söderut, men än så länge har ingen olja setts till på skånska kuster. Nu visar en ny prognos att oljan i stället kan röra sig norrut.

– Men allt är högst osäkert just nu, säger Mattias Lindholm, pressekreterare vid Kustbevakningen.

Eftersom vattnet är så kallt har all olja sjunkit mot botten och det är därför oklart var den finns och hur den rör sig.

– Nu omfördelar vi resurser till stränderna. Vi får förstärkning från aspiranter och hemvärnet för att rädda naturen, men vi tar hela tiden höjd för att vår personal måste ut till sjöss om ytterligare olja skulle läcka ut eller om befintlig olja skulle flyta upp till vattenytan igen, säger Mattias Lindholm.

Akut läge

Rederiet arbetar med att ta fram en bärgningsplan och det är ännu inte spikat när fartyget ska dras loss. Resurser som rederiet har anlitat är på väg.

Kustbevakningen, som har hög beredskap för nya utsläpp, framhåller att risken för att fartygets skador ska förvärras ökar ju längre tiden går.

– Det är akut. Ett fartyg på grund innebär alltid ett allvarligt läge och det ligger i vårt intresse att bärgningen ska komma igång så snabbt som möjligt, säger Mattias Lindholm.

TT: Kan ni sätta press på rederiet för att påskynda processen?

– Det kan vi göra. Vi har ju daglig kontakt med dem och just nu upplever vi att det fungerar bra. Det är många saker som behöver göras för att säkra fartyget. Annars kan det läcka ut ännu mer olja. Det är inte bara så att man kan börja dra upp det från grundet.

I dagsläget räknar Kustbevakningen med att det kan dröja flera dygn innan fartyget säkert kan bärgas från platsen.

– När en liknande händelse inträffade utanför Göteborg tog det en vecka, säger Mattias Lindholm.

Ny utrustning

Under helgen kommer personal eventuellt att arbeta under natten.

– Vi tar också höjd för att arbeta nattetid med belysning. Personal på plats jobbar strandnära. Det är ett manuellt kroppsarbete som inte är så glamoröst. De skyfflar, hovrar och det kan eventuellt gå att suga upp oljan, säger Mattias Lindholm.

Den europeiska sjösäkerhetsbyrån, EMSA, har bistått med ny utrustning, så kallade oljetrålar. Med dessa kan det vara möjligt att ta upp olja under ytan, men det är beroende av vilket djup den finns på.